Vreselijk, die oude mensen die moeite hebben met het licht in het restaurant of de lobby en dan gaan zeuren dat ze iets niet kunnen zien. Of ze klagen over de muziek die veel te hard staat. Allemaal bejaarden, alhoewel we ze tegenwoordig senioren noemen. Laatst heeft een collega nog een paar zinnen mogen zeggen in Netwerk over eventuele nieuwe doelgroepen voor strandtenten. Uitgelicht werd het feit dat het aantal senioren groeit en dat ook strandtenten daar 'op in kunnen spelen'. Begeleid door beelden van de bridgeclub van slecht ter been zijnde ouderen.
Zoals ze zelf al aangaven, kwamen deze bridgespelers vrijwel nooit meer op het strand. Jammer dat men deze bejaarden had uitgekozen, want hoewel bejaarden wel senioren zijn, zijn senioren lang niet altijd bejaarden! Door de steeds verder oprukkende vergrijzing in onze samenleving moeten we echt rekening gaan houden met deze belangrijke doelgroep. Hoe gaan we deze mensen bereiken?
We moeten beginnen met vast te stellen wie een senior is. En dat is dus een pijnlijk moment voor deze columnist. Jongeren bestempelen je al als senior bij het passeren van de magische 50 jaar-grens! Het is een enorme denkfout om senioren te zien als een groep. Wanneer we ons er in verdiepen, dan constateren we al snel dat er enorme verschillen bestaan binnen deze groep van in 2009 al 6 miljoen tellende 55-plussers (dat is 40% van onze bevolking). In 2020 is de groep boven de 50 jaar al 7 miljoen mensen. In 2010 zal circa 40% van de consumptieve bestedingen voor rekening van deze ouderen komen. En daar willen we allemaal toch graag een graantje van meepikken!
Het is een groep gasten waarmee we, vanuit onze marketing, rekening dienen te houden, lijkt mij. En beschouw ze dan niet als bejaarden, maar wel als mensen die met het stijgen van de jaren steeds meer op comfort gesteld zijn geraakt. Kijk eens naar wat de jeugdige senioren (van mijn leeftijd tot zo’n 60 jaar) willen. Komt deze groep regelmatig in uw bedrijf? Of de groep senioren van 60 tot 70 jaar? Waaraan willen zij hun geld besteden in de horeca? Vast staat dat een grote groep senioren van 75-plus steeds minder op vakantie gaat, dus u hoeft geen hulpmiddelen te installeren!
Maar het is wel handig om eens kritisch met een senior door uw hotel te lopen. Doe de seniorencheck op comfort in de breedste zin van het woord. Denk hierbij aan de hoogte van stoelen, bedden, toiletpotten; de instap van douches, baden... Maar zorg ook voor voldoende verlichting en gemakkelijk te bedienen apparatuur. Maar ook op portie grootte in het restaurant en eventuele aanpassingen aan diëten.
Houd er ook rekening mee dat de meeste senioren het erg duidelijk zeggen als zij iets niet begrijpen. Zij schamen zich hier totaal niet voor! En dat kan over komen als klagen, wat u natuurlijk graag wilt voorkomen. Daarnaast worden senioren kennelijk als lelijk beschouwd door u en uw webdesigners. Als senior-jr vind ik het verschrikkelijk om alleen maar foto’s van mooie jonge mensen op al die websites te moeten bekijken. Als ik in een hotel verblijf, zie ik daar veel mooie oudere mensen. Kunt u werkelijk geen knappe senioren vinden? Bel me dan maar even.
HM302009