Waarschijnlijk is het momenteel gewoon een beetje een feestje voor veel horecaondernemers; weer volledig open binnen de anderhalvemetersamenleving, gasten die de horeca gemist hebben en dit deels willen inhalen en gasten die toch voor de zekerheid in Nederland op vakantie gaan. Geniet ervan en laat u niet gek maken door alle deskundigen die een nieuw normaal, een nieuwe moraal en zelfs een nieuwe vorm van gastvrijheid zien in de nabije toekomst.
Vlak na 11 september 2001 gaf ik aan dat de schijnveiligheid was doorgeprikt. Het was vóór 11 september niet veilig in de wereld en dat is het nog steeds niet. Toch zijn we sindsdien massaal over de hele wereld op vakantie geweest en ik heb zelfs het 9/11 memorial bezocht. We zijn eraan gewend geraakt dat je je niet persoonlijk kunt wapenen tegen fanatici en onbewust heeft een groot gedeelte van Nederland vertrouwen in de overheid die dit in beeld probeert te houden.
En zo denk ik ook dat het in het geval van virussen zal gaan. Virussen zijn er altijd geweest. We zijn alleen met onze neus op de feiten gedrukt dat ook wij in de westerse maatschappij hiervoor kwetsbaar zijn. En nu zullen we dus moeten wennen aan protocollen bij nieuwe virussen, vaccineren en hierop onze gastvrijheid met enige regelmaat aanpassen. Laten we hopen dat dit niet te vaak gebeurt! Toch zal langzamerhand het nieuwe normaal niet meer te onderscheiden zijn van het oude normaal, althans in onze beleving.
Op de grote lijn gaat er voor hotels natuurlijk wel het een en ander wijzigen; zo zullen uw gasten meer belang hechten aan uw score op hygiëne in de hotelkamer en openbare ruimten. Ditzelfde geldt voor buffetten. Daarnaast ligt momenteel de focus op ‘contactloze service’ bij in- en uitchecken, conciërgediensten en betalen. Dit betekent dus ook extra investeren in cyberveiligheid, want u wilt toch niet dat gegevens van uw gasten gehackt worden bij uw bedrijf.
Wat hier niet bij in moet schieten is het stukje gastvrijheid. Verzin een gebaar voor welkom heten en groeten, blijf gasten helpen met bagage, maar blijf vooral communiceren en uitstralen dat u blij bent uw gast weer te zien. Laten we hopen dat u snel gastvrij kunt zijn op een metertje minder.
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.