Een ouderwetse uitspraak die past bij een 60+ adviseur en één waarvan u uiteraard denkt: 'wat heeft dit met mij als hoteleigenaar te maken?' Op het moment van schrijven mogen de restaurants nog niet open, maar mag u alweer een tijdje gasten ontvangen en mogen zij op hun kamer genieten van uw take-out.
Het blijft interessant om te lezen en horen hoe de diverse hoteleigenaren take-out organiseren. Van: ‘wij kunnen het ons permitteren om pas weer open te gaan als we alle service kunnen geven die wij onze gasten willen bieden’, tot: ‘u bent van harte welkom, maar onze service is aangepast en dit is wat u kunt verwachten.’ Beide zijn standpunten waar ik mij volledig in kan vinden.
Uw gasten genieten van uw gastvrijheid en zelfs al is het in de eigen hotelkamer, we genieten vooral weer eens culinair! Toch blijkt het lastig. Een compilatie van eigen ervaringen en die van vrienden en kennissen: temperatuurmetingsapparatuur die niet goed is afgesteld, met als gevolg een enorme hoeveelheid piepjes in de lobby. Als je pech hebt als gast: ontvangen worden met een glaasje bubbels op de kamer in plastic glazen en een take-away lunch met plastic bestek terwijl er ’s avonds bij het diner gewoon glaswerk en bestek was. Of: de keuze voor het diner: alleen een zesgangendiner met enkel koude gerechten (wat als vreemd werd ervaren, maar wel top was).
De situatie geeft ook nieuwe mogelijkheden, misschien heeft u normaliter geen terras aan uw restaurant, maar hebben uw kamers wel een balkon dat uitkijkt over prachtige natuur. Een unieke kans voor uw gasten om een 'diner in de natuur' bij u te beleven. Duidelijk is dat uw gasten zitten te springen om er weer eens even uit te gaan en culinair verwend te worden. Zij verheugen zich op het verblijf in uw hotel en hebben meer tijd dan ooit om zich in te lezen over wat ze kunnen verwachten bij het aantal sterren dat u op de gevel heeft. En daar zit het ‘noblesse oblige’-element voor u als hoteleigenaar: zorgen dat uw gastvrijheid voldoet aan de standaard die uw gasten verwachten is altijd belangrijk, ook in deze tijd.
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.