Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parlement van Nieuw-Zeeland, online verspreid en in discussies in families wereldwijd gebezigd.
Het grapje is ontstaan als een verdedigingmechanisme tegen de kritiek van (baby)boomers, ofwel elke persoon die conservatieve, ouderwetse ideeën uitdraagt. Online wordt gesuggereerd dat de millennial jarenlang geprobeerd heeft de discussie op inhoud aan te gaan, met goed onderbouwde argumenten, maar daar niet verder mee kwam bij deze groep en toen dus maar is overgestapt op ‘OK Boomer’. Uiteraard is het een beetje flauw, en heel erg situatiegebonden, maar doet menig millennial en generation Z’er toch een beetje gniffelen. En als je er over nadenkt, (baby)boomers & generation X bepalen nog in grote mate hoe de wereld eruitziet, hoe budgetten worden uitgegeven en wat de regels zijn van onze samenleving. Kijk maar naar de Amerikaanse politiek, waar veel koplopers voor de 2020 verkiezingen ver boven de 70 zijn, of naar de gemiddelde leeftijd van CEO’s van de werelds grootste bedrijven. En dat terwijl millennials & generation X’ers toch al een heel groot onderdeel zijn van de markt en dat aandeel natuurlijk alleen maar toeneemt.
In de hotelindustrie is allang bewezen dat de ‘Airbnb-generatie’ een fabeltje was en dat nu de millennial ouder wordt, ze ook liever in een hotel verblijven. Dus ook de millennials zijn een groot onderdeel van uw klantenbestand. Natuurlijk zien we nieuwe hotelmerken en -stijlen die zijn toegespitst op dit type klant, maar mijn vraag is: is dit een effort van een managementteam vol met ‘boomers’ die deze trend ziet en daar iets mee doet of zet u echt die millennial in uw organisatie aan het werk om te creëren wat zij graag zouden zien? U heeft zeker een schat aan kennis in uw gelederen!