Tijd is schaars! De confrontatie met de factor tijd als marketinginstrument, naast andere P’s, wordt steeds duidelijker. Tijd is een schaars goed geworden; derhalve is tijd kostbaar. Voor mij als columnist houdt dit in dat ik u met deze alinea moet proberen te prikkelen om de rest van de column te lezen. U bent voor even mijn gast; iemand die ik graag wil intrigeren met mijn gedachtespinsels, maar u heeft haast! Enorme haast. Althans, in uw beleving.
Uw gasten zijn waarschijnlijk net als u: zij worden opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken. Voor wat betreft de gasten die op zoek zijn naar een weekendje om te onthaasten... Die vormen pas echt een uitdaging, want al kiezen zij ervoor om bij u te komen onthaasten, zij willen toch graag heel snel worden geholpen.
Ook onthaastgasten willen een directe toegang tot uw website – niet lang zoeken. Zij willen het liefst geen lange introducties, en geen persoonlijk contact om te kijken of er beschikbaarheid is. De onthaastgast wil kijken wat u aanbiedt, wat beschikbaar is en wat het allemaal gaat kosten. Daarnaast worden de eisen aan de oprechtheid van uw website ook steeds groter, want uw gast wil in één oogopslag kunnen zien of uw product aansluit bij zijn onthaastbeleving. En daarna wil hij z.s.m. een bevestiging ontvangen.
En hoe werkt het tijdaspect bij de snelle zakenman of zakenvrouw die absoluut niet wil onthaasten, maar gewoon per definitie weinig tijd heeft? Ook deze mensen hebben een verwachtingsprofiel. Althans, dat blijkt indien niet voldaan wordt aan deze verwachtingen. Want de mondige mens van tegenwoordig neemt echt wel even de tijd om duidelijk te maken dat hij niet tevreden is. Deze mensen laten vaak hun overnachting boeken door hun secretaresse, en wie kent de baas nu beter dan zijn secretaresse? Leer dus ook die secretaresse kennen. Stuur een enquête waarin het verwachtingspatroon van uw gast, haar baas, centraal staat.
U kunt het voor de gasten die via uw website binnenkomen, natuurlijk nog overzichtelijker en vertrouwenwekkender maken. Onder de kop: Dit kunt u bij ons verwachten... En dan natuurlijk altijd voldoen aan hetgeen je op de site zet. En niet pas na vijf werkdagen reageren op een e-mail met een vraag over beschikbaarheid. Of gewoon totaal niet reageren op e-mails, of niet via internet bereikbaar zijn... Deze arrogantie kan niemand zich meer veroorloven, ook al zit je nu nog vol dankzij mond-tot-mondreclame.
Uw gasten willen u op elk willekeurig moment kunnen bereiken, bijvoorbeeld om ’s avonds een romantisch weekend bij u te boeken. Misschien is die romantische bui de volgende ochtend - wanneer u weer telefonisch bereikbaar bent - wel voorbij! Dag gast, dag omzet.
HM302006