‘De economie laat ons in de steek.’ Dat is het credo sinds 11 september 2001. Massaontslagen in de VS bij de luchtvaartmaatschappijen; Sabena failliet; Swissair in de problemen; de reiswereld vraagt arbeidtijdsverkorting aan. Winstwaarschuwingen aan de lopende band.
Doemdenken is weer helemaal in. ‘Tsjakaa!’ is op zijn retour. Alsof wij met ons allen niets geleerd hebben van de geschiedenis! Nog niet zo lang geleden zei de regering: ‘Nederland is af.’ Iedereen was verheugd en tevreden. Een lang en gelukkig leven stond voor de deur. Dit beeld wordt nu wreed verstoord door de realiteit. Hoe bestaat het dat een ontwikkelde samenleving niet gewoon beseft dat na een periode van hoogconjunctuur altijd een periode van economische teruggang komt?
Het probleem is, dat we er slecht mee omgaan. De media staan bol van verhalen over de economische malaise; alle aandacht gaat uit naar ‘slecht-weer-berichten’. Het is logisch dat het individu daardoor niet ontkomt aan de gedachte dat hij wat voorzichtiger moet gaan leven. Gevolg: veel mensen - te veel - gaan meer sparen en minder besteden. Gevolg: de economie stagneert nog verder. De profetie komt uit!
En wat is er nu eigenlijk feitelijk aan de hand? Goed, de groei is eruit. Misschien moeten we zelfs de komende tijd iets inleveren. Gezien ons hoge welvaartsniveau is dat toch niet zo'n ramp? En ja, wij moeten gewoon hard aan het werk. Het zal ons even niet komen aanwaaien, zoals in de afgelopen jaren. Dat is vervelend. Maar juist nu moeten we positief zijn en er echt voor gaan. Niet onze marketinguitgaven verlagen, omdat het daar makkelijk besparen is; nee, juist nu een schepje erbovenop. Niet de oplossing zoeken in een prijzenslag, maar op zoek gaan naar samenwerking, productverbetering en nieuwe markten. Een prijsgevecht levert alleen maar verliezers op.
Is het hotelproduct prijselastisch? Vergroten wij echt de afzet door de prijzen te laten dalen? Ik vraag het mij af. Beter is het, om meer op kwaliteit en gasttevredenheid in te zetten; om te zoeken naar blijvende efficiëntiebesparingen. We moeten meer aandacht voor ons product creëren. Creatief ondernemerschap dus. Juist met tegenwind kunnen ondernemers laten zien hoe capabel zij zijn. Creëer voor uw bedrijf een andere profetie!
HM302001