De ene onheilstijding na de andere wordt over de samenleving heen gestort. De kredietcrisis duurt nu ongeveer een jaar; de golf van neveneffecten komt er aan; het consumentenvertrouwen is tot een minimum gedaald en ook de producenten zien de toekomst minder rooskleurig in. Tel daarbij op de sterk oplopende olieprijzen en een somber economisch scenario tekent zich af.
Ik hoor nu al de eerste ondernemers hun wat tegenvallende omzetten en resultaten - nogal makkelijk - afschuiven op het kwakkelende economische klimaat van dit moment. Waarbij het bijna lijkt of de kous daarmee af is. Over de hele linie gaat het wat minder, dus dat het bij mij ook wat minder gaat, is logisch. Toch? - Hoezo?
Van de week sprak ik een ondernemer die dit jaar een kamerbezetting realiseert van 83%. Hoezo last van de economie? En zelfs bij deze ondernemer kan er nog wel wat verbeterd worden, als je goed kijkt.
Het draait namelijk helemaal niet om de economische omstandigheden. Alles draait om de 'total performance' van uw bedrijf. Hoe acteert u in de markt; welke acties onderneemt u en hoe bezorgt u uw gasten altijd een memorabel prettige belevenis? Is het niet zo dat wij last krijgen van een wat minder gunstig economisch klimaat omdat het misschien wel eventjes te gemakkelijk ging? Bent u niet iets te nonchalant met uw bedrijfsfilosofie omgegaan? Zijn we misschien wat minder scherp geweest met betrekking tot nieuwe deals? Of zijn we een ietsje minder gastvrij geweest, omdat de gasten toch wel kwamen? Kortom: zijn we niet een klein beetje achterover gaan leunen? Tja, dat is funest voor elke onderneming. Alleen merk je het niet als het goed gaat met de economie. Bij een beetje economische tegenwind dus wel.
Ongeacht de economische omstandigheden draait het elke dag maar om één ding: zorgen dat al de energie en aandacht van uw organisatie gaat naar het verbeteren van de totaalbeleving voor uw gasten. Ook als u 100% vol zit, toch altijd bezig zijn met nieuwe acties en nieuwe activiteiten. Zoals de Japanse kwaliteitsfilosofie 'kaizen' aangeeft, continu verbeteren. Onze eigen Johan Cruyff sprak zijn spelers na een klinkende overwinning vooral aan op de zaken die niet (!) goed gingen, want de volgende week troffen zij misschien een sterkere tegenstander. Continu bezig zijn met de onderneming beter te maken, ook als het even niet 'hoeft'.
Helaas, het moet altijd! U wilt immers ook in economisch mindere tijden een topbezetting en topwinst realiseren? U wilt uw onderneming toch buiten de economie plaatsen? Het kan, en er zijn gelukkig genoeg bedrijven die dit bewijzen. De verborgen kampioenen van onze economie. Ze doen namelijk eigenlijk niet mee.
HM302008