Culinair Nederland hield weer even de adem in; de grote Michelin maakte de sterren voor het jaar 2005 bekend. Nederland zit, ondanks het tegenvallende economische klimaat, nog steeds in de lift. Nooit eerder kende ons land zoveel sterbedrijven. Helaas moet de liefhebber nog even wachten, want de nieuwe gids komt met wat vertraging in de winkel. Een slippertje bij de beoordeling van een Belgisch restaurant heeft er voor gezorgd dat de gids in herdruk moest.
Veel commotie dus in sterrenland. Juist voor de consument is het imago van nauwkeurigheid van de Michelin zo belangrijk. Men moet als het ware blind kunnen varen op het oordeel in deze gids. Alleen op deze wijze houdt de gids zijn meerwaarde voor de genoemde restaurants.
De sterren in de hotellerie hebben - in principe - dezelfde marktwerking, als het goed is. Een opvallende ontwikkeling was, dat onlangs de 22 vijfsterrenhotels in Amsterdam en omgeving bekend maakten dat zij - waarschijnlijk - vrijwillig een ster zullen inleveren. Voorlopig zullen zij zich dan profileren als viersterrenhotels. Op termijn zullen de hotels die dat wensen zich aanmelden voor de nieuwe vijfsterrenstatus. Als ik het allemaal goed begrijp, is het slechts een tijdelijke situatie. Het zal de duidelijkheid in de markt echter niet ten goede komen. Het Amstel Hotel en The Grand zijn nu gelijk gekwalificeerd als Hotel Het Witte Paard in Groningen. Het zal wel weer te maken hebben met wat extra regeltjes in dit land. En mogelijk wordt het, als alle hotels opnieuw geclassificeerd zijn, een stuk duidelijker. Het moet echter niet te lang duren.
De vraag rijst of het voor een gewone gast nog wel duidelijk is hoe de hotels worden ingedeeld. Als ik mij tot Nederland beperk, vallen de verschillen nog wel mee, alhoewel de grote prijsverschillen binnen de verschillende categorieën wel vraagtekens oproepen. Gaan wij de grens over, dan wordt het allemaal een stuk troebeler. In Brazilië zijn veel viersterrenhotels eigenlijk driesterrenhotels, en is een viersterrenhotel op Barbedos eigenlijk niet een vijfsterrenhotel in Nederland? En wat te denken van het nieuw op te richten 'platinalabel' van de Mandarin Oriental Hotel Group? Dit worden waarschijnlijk vijfsterrenhotels, maar dan wel op een achtsterrenniveau. Wordt het niet tijd voor een Michelin die wereldwijd de hotels in de 'hors categorie' gaat beschrijven en waarderen, zoals dat nu bij de restaurants gebeurt? Dan wordt de sterrenhemel in de wereld helder en stralend.
HM302005