Regelmatig bespreken wij intern de trends die worden gespot door onze collega’s van horecatrends.com. Het blijft bijzonder om te zien dat bijvoorbeeld Airbnb als trend wordt beschreven, terwijl de echte trend juist de technische ontwikkeling achter het platform Airbnb is. Die ontwikkeling maakte de ouderwetse ‘zimmer frei’ voor een breder publiek bereikbaar. Zo zijn er momenteel een aantal ketens bezig om een antwoord te vinden op dit type organisaties. Accorgroep kondigde de komst van JO&JOE hotels aan, waarvan het bedrijf er vijftig van wil openen tegen 2020. Deze hotels zijn een combinatie van privéverhuur, hostel en een ‘hotelformat’. Maar er zijn meer technische ontwikkelingen gaande: robots als conciërge, virtual reality-brillen die worden ingezet door de salesafdeling en ‘Voice activated Rooms’. Kortom: er gebeurt een hoop!
Hoe ga je met dit soort ontwikkelingen om als zelfstandig hotelier? Ga zeker niet opeens op zoek naar een robot... Natuurlijk moet je proberen op de hoogte te blijven, maar direct toepassen? Ik zou wachten tot we weten wat werkt en wat niet. Daarnaast blijft het essentieel om, alvorens je gaat innoveren, je doelgroep goed te kennen. Persoonlijk moet ik bijvoorbeeld niet denken aan een ‘Voice Activated Room’, ik heb al genoeg gevechten met mijn spraakgestuurde navigatiesysteem.
Het is natuurlijk vreemd dat één van de grootste pluspunten van Airbnb ten opzichte van hotels het persoonlijke contact is. Als ik dat lees, dan denk ik dat we behoorlijk tekort zijn geschoten in onze gastvrijheid. Voordat u begint te innoveren met robots, zou u eerst eens moeten bedenken hoe open uw receptionisten staan voor contact met uw gasten. En als u zelf door de lobby loopt, spreekt u uw gasten dan weleens aan? Gewoon om een praatje te maken en te vragen of u ze ergens mee kunt helpen? Wie weet vertellen zij u wel op welke punten u echt moet innoveren.
HM302017