Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus dat is goed voor elkaar.
Helaas wordt er echter een belangrijke denkfout gemaakt bij deze benadering. De voorpui is pas van belang als uw gast arriveert of voor goede foto’s op internet. Feitelijk begint de voorpui van uw bedrijf bij de receptie of de afdeling reserveringen. Maar niet in fysieke zin. Dit is uw virtuele voorpui: alles draait er om hoe er wordt omgegaan met aanvragen en reserveringen.
Recentelijk werd door een partij in de markt aan 600 hotels een e-mail gestuurd met twee vragen. ‘Is er vandaag een familiekamer beschikbaar?’ en ‘is het hotel geschikt voor kinderen?’. Ongeveer de helft van de aangeschreven hotels reageerde op deze mail. Hiervan reageerde 81 procent binnen 15 uur. Op zich verbaasde mij dit niet. Wij doen al jaren periodiek onderzoek naar de reactie van hotels op informatieaanvragen en meestal komt de respons rond dit percentage uit. Onlangs was ik bij een hotel dat een diner van een groep van 15 personen aan zijn neus voorbij zag gaan, omdat de aanvraag niet goed was gelezen. Er was geen prijsopgave gedaan voor een maaltijd in het restaurant en dat resulteerde in een gemiste omzet van 3.000 euro. En ik ben bang dat dit nog steeds heel vaak gebeurt.
Dramatisch dat we veel inspanningen hebben gedaan om de gast zover te krijgen om een reservering of aanvraag te doen en zonde dat we het dan zo jammerlijk door onze vingers laten glippen. Alle aandacht van het management moet gericht zijn op een foutloze afhandeling van aanvragen en reserveringen. Dat is de feitelijke voorpui van uw bedrijf. Fouten vallen in deze hoek misschien niet op, omdat het geen omzet is die we op ons netvlies hebben.
Zeker gezien de moderne technieken zou dit allemaal niet meer voor mogen komen. Een waterdicht systeem dat dagelijks door het management gecheckt en gevolgd wordt, is de enige weg naar succes. Zorg niet dat u doodziek wordt van het missen van deze kansen, laat uw virtuele voorpui stralen en zorg dat u geen euro laat liggen.
HM302015