E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadraat! Men probeert ons wijs te maken dat - in de nieuwe economie - het bedrijf met de grootste verliescijfers het meest succesvol is. Dat mag je met recht ‘nieuwe economie’ noemen.
Het slechte nieuws voor u en mij is, dat we ons toch moeten verdiepen in de verworvenheden van de nieuwe tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, ik geloof wel dat internet en e-commerce en alle andere begrippen die nog zullen volgen, een vaste positie gaan innemen in de samenleving en dus ook in onze ondernemingen. Kennis verwerven en nadenken over hoe wij de nieuwe technieken kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering is dan ook uiterst noodzakelijk. Belangrijk hierbij is, dat wij ons niet hals over kop in het avontuur storten. E-commerce vraagt namelijk veel meer van u en uw organisatie dan alleen maar een leuke site.
Alvorens u serieus aan de gang gaat met het daadwerkelijk realiseren van verkooptransacties middels internet (= e-commerce) dient u eerst een degelijk plan te maken. In dit plan moet u naast de technische kant aandacht schenken aan de organisatie en de communicatie. Daarnaast verdient het aanbeveling dat u zich vooraf afvraagt in hoeverre u bereid bent uw gasten daadwerkelijk inzicht te verschaffen in ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Denk hierbij aan inzicht in uw bezettingsgraad en aan grotere duidelijkheid over de verschillende prijzen per periode. Tot op heden was dit informatie waar men binnen de hotellerie nogal gesloten over was.
Vooralsnog kunt u volstaan met het opbouwen en verbeteren van uw internetsite. Want wat maakt internet nou zoveel aantrekkelijker ten opzichte van veel andere manieren van adverteren? De mogelijkheid om bewegende beelden en geluiden toe te voegen, bijvoorbeeld. Voor een gastvrijheidsbedrijf is dat een unieke mogelijkheid om de ambiance en de entourage daadwerkelijk over te brengen. Ik zie mijzelf al een virtuele wandeling door uw hotel maken: het restaurant; de sauna; de vergaderzalen. Wegdromend van al het moois dat u te bieden heeft, besluit ik dan gelijk over te gaan tot reserveren. Het muziekje op de achtergrond en een laatste blik op de prachtig ingerichte hotelkamer maken mijn besluit definitief.
Zo moet u optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nu snel offline om mijn koffer te pakken, teneinde bij u te komen genieten van het echte leven. Dat blijft beter dan het virtuele.
HM302000