Column: Het onzichtbare leed

Auteur: David Bakker
David Bakker 7 augustus 2020
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie vanuit Booking richting de hotellerie was geen sprake. Dat is uiteraard frustrerend.

Afgelopen dinsdag kwam het nieuws naar buiten dat Booking.com een kwart van het personeel noodgedwongen zal moeten laten gaan. Volgens diverse bronnen gaat het om ruim 4000 banen wereldwijd. Booking.com heeft ongeveer 17.500 mensen op de loonlijst staan. De coronaklap waarvan je wist dat die ging komen. Een triest gevolg van de strijd met een ongrijpbare vijand.

Krimp

Ook KLM moest de afgelopen weken schrappen, behoorlijk. Liefst 5000 banen komen in de aankomende jaren te vervallen. Het personeelsbestand zal moeten krimpen van 33.000 naar 28.000. Waar Booking.com een kwart van het personeel zal moeten laten gaan, heeft KLM te maken met een personeelsverlies van ongeveer 15 procent. De NOW-regeling en een lening (geen gift) van de overheid zorgen er deels voor dat ‘het nog mee valt bij de KLM’.

Accor schrapt duizend banen na een verlies van 1,5 miljard in het eerste halfjaar van 2020. De omzet halveerde in de eerste zes maanden tot ruim 900 miljoen met een gemiddelde bezettingsgraad van nog geen 15 procent wereldwijd. TUI schrapt 8000 banen (ruim 11 procent) de NS 2300 banen (12 procent)… We kunnen nog wel even doorgaan. De keiharde cijfers laten de open wond duidelijk zien. Het dieptepunt is volgens velen achter ons.

NOW 2.0

Het onzichtbare leed zit ‘m in de onzichtbare cijfers. Het Nederlands hotellandschap bestaat voor een groot deel uit familiehotels. Die vallen niet onder de paraplu van een grote keten. Geen harde cijfers die laten zien dat een kwart van het personeel op straat komt te staan, aflopende contracten die niet worden verlengd en faillissementen bij de kleinere familiehotels. Het krijgt weinig aandacht. Een van de voorwaarden in de NOW 2.0 is dat de werkgever gedurende de periode van 1 juni en 30 september 2020 geen ontslagaanvraag doet bij UWV wegens bedrijfseconomische redenen. Wat gaat er daarna gebeuren? De coronatrein dendert nog wel even door.

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Overig nieuws