Column: Innovatiekracht

Auteur: Redactie
Columns 10 december 2021
Column: Innovatiekracht

Het ziet ernaar uit dat de huidige maatregelen vanaf aanstaande dinsdag 14 december verlengd gaan worden. Het aantal besmettingen loopt terug, maar de druk op de zorg is nog groot. Dat betekent geen kerstdiner in het restaurant van het hotel. Restaurants sluiten om 17.00 uur verplicht de deuren.

Weer een klap omzet verdwenen. Zit er nog rek bij de gasten in het dineren op de hotelkamer? Wil opgeleid personeel nog wel een trolley bij de kamer neerzetten met een kaartje met informatie over de wijn? Nu het personeelstekort al zo nijpend is, vraag ik mij af welke F&B-professional het nog lang volhoudt om trolleys naar de hotelkamers te rijden. Daar zijn ze niet voor opgeleid. Het is nu als hotelier bijzonder moeilijk om het team gemotiveerd te houden, is mijn verwachting. Een diepe buiging voor iedere hotelier die zijn team blijft prikkelen.

Waar in de eerste lockdowns de steun en gunfactor voor horecaondernemers groot was, lijkt die tendens een beetje verdwenen. In 2020 werkte heel Nederland thuis en smachtten bijna iedere Nederlander naar een weekend weg in het najaar. Zelfs toen ook de restaurants in hotels moesten sluiten, zochten relatief veel Nederlanders de rust en ontspanning van een weekend weg in een hotel op.

De klok lijkt een jaar achteruit te zijn gegaan. Alleen dan zonder de hoge gunfactor van de gast. Hoe pak je deze situatie nu aan als hotelondernemer? ‘Dinchen’? Het lunchen en dineren combineren waarin de gast een volwaardig diner midden op de dag geniet? In eerste aanleg natuurlijk een innovatief idee. Maar ik kan mij voorstellen dat als hotelgasten het voortreffelijke maal hebben genoten, ze geen idee hebben wat ze moeten doen de rest van de avond. Dan zit je om 17.00 uur op de hotelkamer… Een romantische avondwandeling in het pikkedonker is vaak ook geen optie.

Een antwoord ligt in een vorm van entertainment op de hotelkamer. Familiespelletjes op de kamer, een ‘Netflix-pakket’ met de juiste series en een schaal popcorn? Een fles bubbels in het bubbelbad? De opties zijn er, maar is de echte innovatie er inmiddels niet uit? Ondernemen is vooruitkijken en misschien hebben veel hoteliers wel een plan-B ontwikkeld waarin een winterlockdown tot de mogelijkheden behoorde, om vervolgens met dat scenario aan de slag te gaan. Wat waren de oplossingen? Ik verneem het graag.

Laat het mij weten via david.bakker@uitgeverijps.nl of via mijn LinkedIn.

David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

 

Overig nieuws