De afgelopen zomermaanden was ik veel te vinden in diverse hotels, op verschillende campings, in vakantieparken en op Schiphol. Niet om te genieten van een welverdiende vakantie, maar om een dertigtal stagiaires te begeleiden. Vanaf mei/juni hadden alle studenten ondanks de coronaperikelen een stageplaats gevonden. Na een intensief schooljaar met veel beeldschermtijd - en gelukkig ook nog steeds praktijklessen - begonnen de studenten met veel energie en enthousiasme aan hun stageperiode van twintig weken. Een aantal van hen was ook onzeker; als 17-jarige fulltime aan de slag binnen de hospitalitybranche… Het moment om die onvergetelijke eerste indruk achter te laten.
Meer columns van Jantiene Berg lezen? Alle columns zijn in dit dossier gebundeld.
Hard werken voor weinig en hup de vloer op, dat was mijn leerschool 30 jaar geleden als stagiaire. En ik zal niet ontkennen dat ik deze methode gedurende mijn hospitalitycarrière nog heel wat jaren hoog in het vaandel had. Vanaf 2017 werden wij in STROOM steeds vaker geconfronteerd met een tekort aan goede medewerkers. De chef-koks en bedrijfsleiders die werden aangenomen werden steeds jonger en het aandeel leerlingen en stagiaires in het team groeide. Maar het duurde toch even voordat wij onze bedrijfsvoering aanpasten en dat ik mij realiseerde dat ook wij iets te leren hadden uit deze situatie.
Ik leerde dat wij vaak vergaten dat een stagiaire pas 17 of 18 jaar was. Het is toch heel normaal dat je in onze branche pas om 23.00 uur of later klaar bent? Hoezo is het eng om dan in eentje naar huis te gaan? Ik leerde dat er studenten waren die een uur reistijd naar de stageplek voor lief namen omdat het gekozen bedrijf hun eerste keuze was en dat ik die inzet dan beloonde met 16 vroege diensten in een maand omdat het beter uitkwam in het rooster. Door de vele wisselingen in het team kwam de begeleiding wel eens tussen het wal en schip en ik leerde dat stagiaires elkaar prima kunnen begeleiden en kunnen voorzien van waardevolle feedback. Het werd de hoogste tijd om meer te investeren in inlevingsvermogen, aandacht, vertrouwen en begeleiding.
Deze zomer heb ik mij wel eens afgevraagd of, door alle financiële stress en het ontbreken van gasten in onze branche, we vergeten wat de definitie is van de belevingseconomie. Als nieuwbakken docent kan ik deze natuurlijk zo uit mijn mouw schudden:“De belevingseconomie is een economie waarin niet zozeer een product of een dienst centraal staat, maar een beleving of ervaring. De gast staat centraal in plaats van het product. En de medewerker speelt hierbij een zeer belangrijke rol.”
Kortom: producten koop je, diensten neem je af en een beleving onthoud je. Stage kan een ‘life changing experience’. Hoe bijzonder als je daar werk van maakt. Het kan veel opleveren.
Jantiene Berg
Hospitality nerd
Foto: Photoshoot JP