Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te nemen. Ja, dat hoort nou eenmaal bij corona. Terwijl de Nederlandse hotellerie massaal haar deuren weer opende, ging bij ons de deur definitief dicht. Mijn persoonlijke lockdown was ook een feit.
De vraag 'hoe nu verder' werd weggedrukt door een achtbaan aan emoties en vermoeidheid. Boosheid, woede en machteloosheid werden afgewisseld met dankbaarheid dat ik mijn droom heb kunnen leven. Al vanaf de eerste lockdown ben ik openhartig geweest over het verschrikkelijke scenario dat op ons af kwam. Ik deelde het met mijn gasten, leveranciers en natuurlijk mijn collega's. Het realisme dat het iedereen kan overkomen, hoe succesvol je in het verleden ook bent geweest, kwam op 26 mei 2020 keihard binnen.
Niet om applaus te oogsten
De afgelopen maanden heb ik onder de noemer 'het echte verhaal' mijn hele hebben en houwen rond om het faillissement op tafel gelegd. Ik ben aangeschoven bij Jinek, EenVandaag, de NOS en ik ben ambassadeur geworden van een landelijke campagne 'Kom jij eruit'. Niet om applaus te oogsten, maar om andere hospitality-ondernemers uit de verlamming te trekken met de verwachting dat ze blijven ondernemen. Dat kan betekenen volle kracht vooruit of wellicht (tijdelijk) stoppen.
Ik ben het avontuur van een eigen hotel aangegaan omdat ik na jaren als general manager van bijzondere hotels zoals Banks Mansion, Hotel Arena en Hotel New York, de enorme behoefte voelde om mijn eigen gevoel en gedachten over gastvrijheid zonder restricties of mitsen en maren vorm te geven en uit te dragen. Ik wilde laten zien dat een hotel meer is dan alleen de verkoop van bier, bedden en biefstukken. Bewijzen dat ik klaar was voor de vrijheid en verantwoordelijkheden die bij het ondernemerschap horen.
Tot de laatste dag
Was het een hobbelige weg? Absoluut, maar ik heb er zeven jaar van genoten, de successen gevierd en de tegenslagen onder ogen gekomen. Tot de laatste dag en de laatste minuut. In deze column blijf ik maandelijks mijn hele hebben en houwen met je delen. Het zal actueel en branchegebonden zijn, maar ook persoonlijk en kwetsbaar. Zolang mijn verhalen je meer helderheid geven, wellicht een nieuw perspectief of een shot lef, dan is mijn doel bereikt. Belichaam ik je doemscenario en lopen de rillingen je over je lijf? Realiseer je dan dat alleen jij jouw situatie kunt veranderen.
Deze ochtend voelt alles zwaar terwijl ik mijn yoga-routine afwerk. Het heeft gek genoeg niets te maken met wat mij is overkomen. De oorsprong is terug te voeren naar de gevolgen van deze tweede lockdown. Deze is momenteel in volle gang en de crisis binnen onze branche is groter dan ooit te voren. Als ik de kranten artikelen mag geloven is 40% van onze branche technisch failliet. Terwijl er tegelijkertijd sprake is van een historisch laag faillissementscijfer. Is dit het gevolg van het niet in de spiegel durven kijken? Heerst er nog steeds een enorm taboe op het maken van grote beslissingen? Waarom zou je het schaamrood op je kaken krijgen als je de deuren van je hotel tot volgend jaar maart sluit? Als dat de manier is om deze crisis te overleven? Hoeveel gasten stel je teleur als je naar de huidige bezettingsgraad kijkt?
Nu meer dan ooit
Wie zichzelf verliest in deze crisis is alles kwijt, zelfs de mogelijkheid om uit deze crisis te komen. Zorg dat je de grip terug krijgt op je leven in de zakelijke beslissingen die je maakt. Misschien is je leven tijdelijk een meer uitgeklede versie van hoe je het normaal gewend was. Maar het is wel een overzichtelijke versie en jij bepaalt de richting. En besluit je de boot of de Harley Davidson toch te verkopen? Bedenk dan goed waar je het geld aan besteedt. Het hoeft geen duivels dilemma te zijn. Ondernemen is keuzes maken. Nu meer dan ooit.
Jantiene Berg
Hospitality nerd
https://www.linkedin.com/in/jantiene-berg-896526b/
Foto: Photoshoot JP
HM302020