Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezonde bedrijfsvoering kan voeren, als hotelier zijn de drijfveer is.
Nu vraag ik mij af hoe exact hetzelfde verhaal nu ontvangen zou worden. De overlevingsmodus staat bij menig hotelier (vooral in Amsterdam) vol aan. Omzet is koning en besparen de kroonprins. Uiteindelijk draait alles om geld. De vraag is waar je voor kiest op de lange termijn. Mochten de buffers het toelaten om met een aanzienlijk lagere omzet de crisis te overleven, is het dan raadzaam om terug te schroeven naar het concept dat voor de crisis toesloeg bestond?
Als omzet de koning is en besparen de kroonprins, dan is visie de keizer. Als we van de slechtste scenario’s uitgaan dan is de wereld hopelijk in 2024 weer ‘normaal’. En ja, de mensen gaan dan weer reizen, elkaar willen zien, ontmoeten en in de ogen kijken en laten we elkaar hopelijk ooit weer eens de hand mogen schudden. Eerste ontmoetingen hebben er nog nooit zo ongemakkelijk uitgezien. En dat gezoom de hele tijd… Hoe ga je als hotelier in de ‘overlevingsjaren’ een visie ontwikkelen die na 2024 staat?
Natuurlijk is het verstandig om nu andere omzetstromen aan te boren. Met niks doen is nog nooit een euro verdiend. Maar waar stel je als hotelier de grens? Stel het blijkt lucratief: hotelkamers verhuren als workspaces, wordt het omarmd als businessmodel of verdampt het zodra de reguliere kameraanvragen weer binnenstromen? Ik denk het laatste. Als thuiswerken daadwerkelijk een toekomst heeft, wat ik dan wel weer verwacht, is mijn verwachting dat mensen thuis een plek gaan inrichten waar ze geen last hebben van hun nog in pyjama spelende kinderen.
Zie het als twee rode draden die nu door het bedrijf moeten lopen. Een overlevingsdraad: hoe genereer ik nu omzet? En een visiedraad. Hoe genereer ik post-corona omzet? Uiteindelijk deel ik de conclusie van Jeroen Smit: hoteliers verdienen geld omdat ze gastvrijheid beheersen, niet omdat ze geld willen verdienen. Natuurlijk is dat wel het doel, maar moet het ook het uitgangspunt zijn?
David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.