In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en de provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018.
In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan evenementen. De opbrengst voor de Friese economie bedroeg naar schatting 230 miljoen tot 320 miljoen euro, uitgaven van toeristen en bezoekers in onder meer de horeca en aan kaartjes… Toegegeven. Dit was in een tijdperk dat gevoelsmatig jaren geleden plaatsvond. De wereld zag er nog normaal uit.
Waarom dan dit voorbeeld? Gerechtigde vraag. Grootschalige events zijn nu niet mogelijk en culturele bijeenkomsten zijn beperkt. Die mogelijkheden zijn inderdaad beperkt, maar niet onmogelijk. In geen webshop zijn meer wandelschoenen te koop en als je een elektrische fiets, fluisterbootje of mountainbike wilt huren in het land, moet je een aantal weken van te voren reserveren. De mens wil er nog altijd graag op uit en is op zoek naar iets unieks.
Dat 'iets unieks' kan van alles zijn. Kijk eens in een actieradius van een aantal kilometer rondom je hotel wat de omgeving te bieden heeft. Natuur, architectuur, geschiedenis, een stadsbrouwerij, een wijngaard… Ook het eigen hotel dat architectonisch of historische waarde heeft. Alles heeft een verhaal en mensen zijn op zoek naar die verhalen. Vertel het. Het ligt vaak dichterbij dan je denkt.
Een fietstocht door de duinen van Schoorl met een speurtocht voor de kinderen erbij. Een historische stadswandeling door het Enkhuizen van De Gouden Eeuw, een boottocht met een digitale toergids door de meren van Friesland... De samenwerking zoeken met andere hoteliers, lokale VVV en ondernemers in de buurt versterkt de aantrekkingskracht van het gebied waar het hotel zich bevindt. Zet het in. De omgeving is mooier dan je denkt en onderdeel van de cultuur van het gebied.
Met het voorbeeld van Leeuwarden wil ik aantonen dat het zichtbaar maken van de stad, dorp of omgeving loont. Cultuur is geen linkse hobby. De verwachtingen werden overtroffen en de hele provincie profiteerde mee. In deze tijden moeten we helaas kleiner denken, maar de impact kan alsnog groot zijn.
David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.