Afgelopen woensdag was ik op bezoek bij Dirk Beljaarts, algemeen directeur KHN. Ik interviewde hem voor de kersteditie van Hospitality Management die over een kleine twee weken, net voor Kerstmis, bij u op de mat valt. We spraken over het meest bewogen jaar uit zijn carrière en wat nodig is om de hotellerie weer op volle toeren te kunnen laten draaien. Zijn verhaal leest u binnenkort.
Beljaarts is bijna twee jaar algemeen directeur, daarvoor was hij onder andere General Manager bij het Novotel in Amsterdam, vlakbij de RAI. Ik vroeg hem aan het eind van het gesprek, toen de spullen al ingepakt werden, hoe hij in de hotellerie terecht is gekomen. Zijn oom bestierde een restaurant waar hij als jongetje ging werken, of ‘meer in de weg liep’. Het ‘hospitalityzaadje’ werd daar geplant.
Opvallend is dat bijna iedere hotelier die ik spreek, in zijn of haar jongere jaren verliefd is geworden op het vak. Mensen het naar de zin maken, in de grootste zin van het woord. Een romantisch nachtje weg, een weekend weg met het gezin, een bruiloft, groots familiefeest… Liefde faciliteren. Maar ook de fantastische faciliteiten bieden die een zakelijke event tot een geslaagd zakelijk event maakt. Grootschalig en klein. De hotellerie heeft het dit jaar niet allemaal kunnen bieden. Hoe graag we ook wilden. De modus stond op overleven.
En daar kwamen ook schitterende initiatieven uit voort. Gerenommeerde chefs die in hotels gingen koken, de Staycation en lokale samenwerkingsverbanden tussen hotels in de regio. Er werd een goede zomer gedraaid in de provincie en kustgebieden. Maar - zo waarschuwde ook iedere hotelier - dat maakt het jaar absoluut niet goed. We willen zo ontzettend graag weer vooruit, maar worden nog altijd geremd door die onzichtbare vijand.
Niet kunnen doen wat je ontzettend graag wilt doen. Gevangen binnen beperkingen, terwijl de mogelijkheden zo dichtbij lijken. Gevoelsmatig ‘kan je er net niet bij’. Ik heb het afgelopen jaar een branche gezien die in mogelijkheden ging denken en gepusht werd om met creatieve oplossingen andere omzetstromen aan te boren. Adaptief is misschien wel het juiste woord. De liefde blijft. Laten we hopen dat volgend jaar de mogelijkheden binnen ónze mogelijkheden liggen.
David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.