Een aantal maanden geleden nam ik voor het eerst een paar dagen vrij voor een bruiloft in het buitenland en ik ging weg met een schuldgevoel. Ook ik heb personeelsproblemen en draaide iedere dag vele uren op de vloer.
Maar langzamerhand kwam daar verandering in, want sinds mijn eerste mini-vakantie vorig jaar zijn mijn vakanties en vrije dagen veranderd in een soort zoektocht naar het vinden van personeel. Ik ben namelijk altijd op pad met een aantal businesscards op zak. Vrienden lachen mij altijd uit, en zeggen dan ‘daar komt Mehrsa weer aan met haar kaartjes en zelfs op haar vrije dagen is ze bezig met haar werk’.
Toch werkt het. Want zo heb ik vorig jaar twee heren benaderd tijdens de bruiloft van vrienden in Roemenië. Inmiddels heeft een van de twee besloten te verhuizen naar Amsterdam en werkt hij al een aantal maanden bij ons. Deze vorm van ‘recruiten’ is overgewaaid naar onze andere F&B-teamleden en heeft ertoe geleid dat ons team nu bestaat uit ongeveer 60 man, verdeeld over zo’n 25 nationaliteiten. Dat zegt denk ik wel veel.
Maar het personeelstekort is niet alleen in Nederland een groot probleem. Afgelopen weken zat ik in New York en Washington D.C. en ook hier hebben veel zaken last van het tekort. Ik schrok er eigenlijk wel een beetje van, want wie wilt er nou niet in deze topsteden werken? Maar ook hier voelen ze de gevolgen van covid-19. Veel zaken zijn gesloten geweest tijdens de lockdowns en hotels en restaurants hebben het personeel moeten ‘ontslaan’ zodat zij recht kregen op steun van de overheid. Velen hebben uiteindelijk besloten om niet meer terug te keren. Dit was echt overal te merken. Want zelfs nu, zonder hoge toeristenaantallen, waren veel bars en restaurants weken van tevoren volgeboekt en een aantal dagen per week dicht. Veel horecazaken kunnen niet de volledige capaciteit draaien.
Ik ging terug naar een van de hotels waar ik ooit gewerkt had. Daar is ontzettend hard gewerkt om een Michelinster te bemachtigen. Vanwege het personeelstekort in de keuken, is besloten om het restaurant niet te heropenen onder dezelfde naam. Wat ooit een van de beste restaurants was in Washington D.C., en elke dag vol zat, was nu helemaal leeg op een donderdag avond.
Ik merk wel dat we de afgelopen weken meer sollicitanten binnenkrijgen. Men vertrouwt erop dat de branche niet nog een keer noodgedwongen wordt gesloten. Ik heb er alle vertrouwen dat we langzamerhand de horecatoppers terug gaan krijgen in Nederland, want was is nou leuker dan werken in de horeca? Maar tot we het vertrouwen volledig terug hebben gewonnen, zullen buitenlandse krachten toch de oplossing blijven voor het personeelstekort.
Mehrsa Ghadiri is F&B-Manager bij het in 2021 geopende INNSiDE by Meliá in Amsterdam. Lees hier haar andere columns.