In september is New York gastvrouw van een aantal grote events, waaronder de US Open, Fashion week en UN General Assembly. Ook voor hotels een mooie, maar drukke tijd. Op het moment dat de hotellerie die extra internationale gasten probeert aan te trekken is het interessant om te kijken welke trends hier te ontdekken zijn in onze industrie.
New York staat natuurlijk bekend als thuisbasis van de meest iconische restaurants en bars ter wereld. Toch valt me op dat er elke dag wel nieuwe hotspots opduiken met iets nieuws en spannends om uit te kunnen proberen. Anderzijds blijken de favorieten van de oudere garde ook erg populair te zijn onder de jongeren.
De geliefde plekken die generaties fans hebben bediend, zijn bekend geworden als de beroemdste restaurants en bars in de stad. De jonge generatie is niet alleen maar op zoek naar plekken die nu dé hotspot van de stad zijn. Die nieuwe generatie zoekt ervaringen. De bar van het hotel waar ik werk is daar ook een voorbeeld van: het is een iconische bar waar generaties komen om te genieten van jazzmuziek.
Ik zie ook veel meer eenvoud in de gerechten. De ‘New Yorkse klassiekers’ komen in bijna elk restaurant terug. Steak met friet, gerookte zalm ‘lobster rolls en cheesecake staan op veel menukaarten. Maar alleen klassieke gerechten serveren is niet het enige dat opvalt. Restaurants en bars bouwen een hele ervaring om deze klassieke gerechten heen.
Voorbeeld hiervan is het duidelijk aangeven dat de producten lokaal en duurzaam zijn. De jonge generatie vindt dit een erg belangrijke factor. Ze willen weten wat ze eten en waar het eten vandaan komt. Het aan tafel bereiden van gerechten is bezig aan een comeback in New York. De jonge gasten willen entertaint worden als ze uit eten gaan. Livemuziek, en met name grote jazzbands, is iets dat je veel terugziet in de klassieke bars en restaurants. Hoewel jazz zijn oorsprong vindt in New Orleans, werd New York City vanwege de glitter en glamour een bedevaartsoord voor jazzartiesten en wordt het nu beschouwd als de ‘Jazz Capital of America’.
Een aantal van deze geliefde plekken hebben de periode van de pandemie gebruikt om te renoveren; de klassieke uitstraling werd in een nieuw jasje gestoken. Want het moet er allemaal wel goed en ‘Instagrammable’ eruitzien. Het lijkt erop dat we teruggaan naar het verleden. Met steeds meer gasten die geïnteresseerd zijn in de klassieke periode. Ik denk dat deze trend zich het komende jaar verder door zal zetten. We hebben het over de meer traditionele erfgoedgerechten die al lang vergeten zijn.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is Assistant Director of Food & Beverage van The Carlyle Hotel in New York. Lees hier haar andere columns.