Het is vrijdagavond en ik draai weer eens avondje mee in de bar. Links en rechts hoor ik gasten Martini’s bestellen en verbaasd kijk ik naar tafels waar vrij jonge gasten de cocktails achterover slaan alsof ze water drinken.
Historisch gezien is Martini een drankje voor mannen in maatpakken en geldclips met dikke stapels contant geld. Maar de ‘martinicultuur’ die ik de laatste tijd heb waargenomen hier in New York, is niet te vergelijken met hoe het was. Wat ik nu zie, zijn tafels vol vrienden die Martini’s aan het drinken zijn met daarbij hun favoriete snackkeuze: frietjes. Ze noemen het ook wel de ‘New York Happy Meal’.
Martini's zijn uit de lockdown gekomen als dé drank van de stad. In verschillende bars zie je een speciaal Martinimenu met eindeloze variaties; van MSG tot zeewater uit een bepaalde streek. Dat is ook het geval in onze bar The Bemelmans. In het menu hebben we een hele pagina gewijd aan Martini’s en dat is ook te zien in de cijfers: 64 procent van de cocktails die wij verkopen zijn Martini’s, of een variatie hierop. Ik sprak met een aantal bartenders. Ze gaven aan dat de stad is veranderd van een ‘Old-fashion-hype’ naar ‘Martinimaddness’. Ze gingen van het maken van vier of vijf old fashions voor hun oudere gasten, naar het maken van Martini’s voor twintigers die eigenlijk niet weten wat voor cocktail het is.
Een deel van de hype kwam door de show Mad Men, maar is dat de hele verklaring van de ‘Martinimaddness’? Gedeeltelijk zie ik het ook als ‘after-effect’ van de pandemie. Eerst was iedereen gefocust op gezond eten, yoga en wellness. Nu het nachtleven weer hersteld is, lijkt het erop dat we verschuiven naar een nieuwe periode: gasten willen zich weer sexy voelen. De gezonde wellnesscultuur gedijt online en niet in de echte wereld waar mensen gestrest zijn en een echte ontspanning willen die niet gelinkt is aan een app.
En daar past een Martini erg goed bij. Het is hartig en geeft een snelle roes. Daarnaast is de vraag naar een caloriearm en ‘gezond’ drankje nog steeds aanwezig. Daarom zijn vodka en vodkacocktails erg populair op dit moment en daar past de Martini perfect bij; een cocktail zonder toegevoegde suikers of extra calorierijke likeuren.
Voor mij persoonlijk waren de begindagen van mijn relatie met Martini erg complex. Ik verlangde naar de gemakkelijke verfijning die een Martini heeft, maar ik was er zelf niet klaar voor. Maar sinds ik in New York woon en verschillende proeverijen heb gedaan, kan ik deze verkeerd begrepen cocktail zeker waarderen. Ben benieuwd of de ‘Martinimaddness’ ook Nederland bereikt.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is Assistant Director of Food & Beverage van The Carlyle Hotel in New York. Lees hier haar andere columns.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.