Column: Opvallend is het niet

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 5 februari 2021
Column: Opvallend is het niet

SiteMinder publiceerde deze week de resultaten van hun jaarlijkse onderzoek naar de meest populaire boekingskanalen van het coronajaar 2020. Niet geheel verrassend staat Booking.com op nummer één. Mij viel direct op dat directe boekingen op een keurige tweede plek staat, maar heel verrassend is dat niet. 

Uit het onderzoek dat SiteMinder een jaar eerder deed, stond directe boekingen op nummer drie. Een stijging van één plek in de top-12. Voordeeluitjes.nl is de grootste stijger, in 2019 nog de rode lantaarndrager in de jaarlijkse top-12, dit jaar keurig in de middenmoot met een zesde plek. Dat kan niet los gezien worden van het gevolg van de beperkingen in internationale reisbewegingen. 

De regio heeft de toekomst, althans voor dit jaar wel. Trends & Tourism deed onderzoek naar de vakantie-intenties van Nederlanders deze zomer. Belangrijkste conclusie is dat er veel last-minute geboekt gaat worden. Heel Holland wacht de ontwikkelingen rondom de versoepelingen van restricties tot op het laatste moment af om de vakantie te boeken. Een vakantie naar het buitenland (70 procent) geniet de voorkeur, ruim een kwart wil in Nederland op vakantie. Aanbieders met soepele annuleringsvoorwaarden genieten de voorkeur van de consument. 

Ook Zoover deed onderzoek naar de vakantievewachtingen van Nederlanders. In januari 2019, vlak voordat de bom barstte, gaf ongeveer 18 procent aan een vakantie in eigen land te overwegen. Een jaar later is dat percentage bijna verdubbeld tot ruim 33 procent. Met name Limburg, Overijssel, Gelderland, en Zeeland zijn populaire bestemmingen. De winst voor de Nederlandse hotellerie is dat de wens om een vakantie in eigen land te vieren is verdubbeld. Dat komt uiteraard door de onzekerheid die het virus met zich mee heeft gebracht, maar kan niet los worden gezien van de goede ervaringen die veel gasten in de zomer van 2019 hadden. 

Een ding is zeker. We hadden verwacht en gehoopt verder te zijn in de strijd tegen het virus. Terugkomend op het jaarlijks onderzoek van SiteMinder, waaruit blijkt dat directe boekingen (nog meer) terrein winnen, is het verstandig om de eigen boekinsgkanalen zo gebruiksvriendelijke mogelijk voor de gast in te richten. Daarbij is een soepel werkende en goed vindbare website essentieel. Op onze website hebben we een artikel gepubliceerd met tips voor een onweerstaanbare website. Doe er je voordeel mee.

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws