Column Sander Allegro: Aan boord

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 16 oktober 2006
Column Sander Allegro: Aan boord

Locatie, locatie en locatie. Dat was, volgens de overlevering, het antwoord van hotelmagnaat Conrad Hilton toen hem gevraagd werd wat de drie belangrijkste voorwaarden waren voor een succesvol hotel. En hoewel er natuurlijk meer factoren van belang zijn, zit er veel waarheid in die uitspraak. Vergelijk maar eens de hotelprijzen in Amsterdam met die in de provincie en je ziet meteen hoe groot het verschil kan zijn.

Maar het gaat bij locatie natuurlijk niet alleen om de nabijheid van economische bedrijvigheid. Ook ligging en uitzicht spelen een rol; vooral uitzicht op water is een belangrijk pluspunt. Amsterdam heeft zich bij de stadsontwikkeling eigenlijk altijd van het open water afgekeerd, maar dat is veranderd. Onlangs opende het Mövenpick Hotel Amsterdam City Center haar deuren aan het Amsterdamse IJ. Het hotel biedt een ongeëvenaard uitzicht over stad en water.

Dat deze plek potentie heeft, werd eerder gezien door de ondernemers achter het Lloyd Hotel dat op een steenworp afstand ligt en ook het nodige te bieden heeft aan vergezichten. Maar het zijn niet alleen deze twee hotels die deze plek hebben weten te vinden. Jaarlijks openen meer dan honderd hotels hun deuren op deze bijzondere locatie... We hebben het over de varende hotels die aanmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dat zijn hotels die het belang van locatie goed hebben begrepen; zij bieden hun gasten elke dag weer een nieuw bezienswaardig hoogtepunt.

Onlangs bevond ik mij, als gast van de Nederlandse hotelmanager Ralph de Klijn, op de SilverWhisper, één van de schepen van het aan de top van de cruisemarkt opererende Silversea Cruises. Het gebodene aan boord is van absolute topklasse. De schepen van de maatschappij kennen een 'suites-only' concept: accommodaties met balkons die zich qua ruimte en comfort zonder meer kunnen meten met kamers van aan land gevestigde vijfsterrenhotels. Silversea is dan ook verbonden aan Leading Hotels of The World. Het voor cruises welbekende 'all inclusive' concept omvat ook zaken als verse bloemen op de kamer, twee keer per dag housekeeping, en onbeperkt champagne. En daarnaast is er veel vertier, met onder meer een complete spa, een internetkamer en een professioneel theater.

De meeste gasten keren regelmatig terug en er zijn veel gasten die opgeteld al meer dan duizend dagen hebben meegevaren. De toegevoegde waarde van de steeds wisselende locatie is zo groot dat het met een REVPAR van 2000 dollar per dag (bij dubbele bezetting) menig vijfsterrenhotel aan de wal jaloers maakt. Maar ja, hoe realiseer je als hotel elke dag een nieuwe locatie?

HM302006

Overig nieuws