‘Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn’ staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. Jôh!? Dat zijn nog eens fijne voorzieningen! Een eigen badkamer! Met douche! Of bad! En niet eens hoeven kijken naar een zwart-witbeeldbuis en dan als klap op de vuurpijl naar buiten kunnen bellen zonder tussenkomst van een telefonist! Ik kan haast niet wachten om te boeken…Als het 1990 was geweest was dit lijstje nog helemaal niet zo gek geweest, maar anno 2017 komt het wat lachwekkend over. Ik heb het genoegen regelmatig in hotels te mogen verblijven en ondanks deze regelmaat blijft het openen van de deur van een hotelkamer toch een beetje voelen als het uitpakken van een cadeautje. En steeds vaker weten hoteliers positief te verrassen met bijzondere items op de kamer. Soms zijn het grote dingen als verrassend design, een bijzonder uitzicht of de aanwezigheid van een muziekinstrument, maar steeds vaker zijn het kleine zaken. Een boekje met grappige verhalen over de historie van het hotel, een badeend met een kaartje met tekst ‘take me home’ om zijn nek en allerlei andere zaken die voor een glimlach zorgen. Natuurlijk moeten de basics in orde zijn, maar de zaken die een gast onthoudt zijn de onverwachte en positief ervaren extra’s. Die hoeven echt niet veel te kosten, maar moeten wel origineel en ‘eigen’ zijn.
Nog even terug naar de kleurentelevisie en de telefoon met buitenlijn. Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tv heb gekeken in een hotel. En als ik het aan mensen in mijn omgeving vraag, blijkt dat ik niet de enige ben. De keer dat ik de hoteltelefoon gebruikte om ‘naar buiten’ te bellen, is helemaal lang geleden. Beide amenities zijn irrelevant geworden door de draagbare technologie. Ik zou de content van mijn keuze graag zonder veel gedoe naar het tv-scherm willen streamen. En wanneer ik met het hotel waar ik verblijf wil communiceren, doe ik dat graag met social media of via andere directe kanalen die ik vanaf mijn eigen vertrouwde device kan bedienen. Een deel van de investeringsruimte die vrijkomt met het weglaten van traditionele telefoon en televisie zou dan gebruikt kunnen worden om verrassende amenities te introduceren die het cadeautje wat een hotelkamer kan zijn fris en verrassend houdt.
HM302017