Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 21 december 2007
Column Sander Allegro: De ergernis Top 4

Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende hoteliers? Ik  waag mij er aan. Ik ben tenslotte ook gast! Ik verblijf zo’n honderd nachten per jaar in hotels en maak daar fantastische dingen mee. Het wordt ook steeds leuker, omdat het er op lijkt dat hotels steeds meer durven: de interieurs worden spannender, de sprei is bijna uitgestorven, de badkamer amenities krijgen steeds meer kwaliteit, de f&b kan zich steeds meer meten met 'echte restaurants'; kortom er valt veel te genieten.

Maar er zijn dus ook ergernissen. Het gaat om relatief kleine dingen, maar toch. Mijn Top 4 begint - op 4 - met de niet te doorgronden bediening van de lampen. Met allerlei ingenieuze schakelingen kun je alle aanwezige lampen tegelijkertijd aan en uit doen, maar minstens één lamp onttrekt zich altijd aan de centrale schakeling. En die staat altijd het verst van het bed. Hoe kan dat toch?

Op 3 de overvloed aan personeel met wie je de kamer moet delen; vooral op exotische bestemmingen, waar personeel overvloedig aanwezig is, moet je eigenlijk niet tussen 09.00 en 21.00 gebruik willen maken van je kamer. Naast de housekeeper wil ook de minibarman naar binnen. Ook de TD wil even iets checken, waarna de 'floor supervisor' staat te trappelen om het werk van de housekeeper te controleren. Daarna volgt, als je geluk hebt, de roomservice met een vers fruitmandje, waarna de 'turn down housekeeper' de bezoekersgolf afrond. Het bordje 'do not disturb' hangt hier dan ook niet voor niks aan elke tweede deur.
Op nummer 2 staat de overvloed aan licht in het donker; er is altijd wel een airco, een wekker of een te lage drempel bij de kamerdeur die ervoor zorgt dat er altijd een lichtbron is. Ik slaap graag in een donkere kamer en ben dus altijd in de weer met kranten, boeken en handdoeken om de ongewenste lichtbronnen te dimmen.

Op nummer 1: de absurde prijsstelling van ontbijt en internetgebruik. Met die ontbijtjes is het gemakkelijk: die 30 euro geef ik liever elders uit. Vaak is er immers wel een koffietentje in de buurt waar je voor 5 euro klaar bent. Met dat internet is het anders. Hotels vragen zonder blikken of blozen 10 euro voor een uur internet; 24 uur kost al snel 25 euro - een bedrag waarvoor je als consument een hele maand zeer snel internet in je huis kunt krijgen! Wanneer dringt bij hoteliers het besef door dat internet niet thuishoort in het rijtje minibar en vieze films, maar in het rijtje elektriciteit en stromend water? Er is een generatie frequente reizigers die een hotel kiest op de beschikbaarheid van gratis internet. De nieuwkomers hebben het begrepen: bij Qbic, CitizenM en Yotel zit internet in de kamerprijs verrekend. Wie volgt?
HM302007

Overig nieuws