Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan de auteurs van deze stukken vaak weinig gefundeerd aan de slag. Nu het toch een beetje komkommertijd is, wil ik deze werkwijze eens loslaten op de hotelsector. Zonder te veel nuance en zonder het gebruikelijke warme pleidooi voor high tech/high touch… Wie moeten er vrezen voor hun baan? Wie worden definitief door de technologie verdrongen? Hier mijn top 5.
Nummer 1 op mijn lijst is de on-property revenue manager. Deze nu nog onmisbare en waarschijnlijk veel opbrengende professional redt het op termijn niet tegen de steeds slimmer wordende algoritme-gestuurde programma’s. Nummer 2 is iedereen die achter een balie werkt; verstoppen is er niet meer bij. Kom achter uw veilige veste vandaan of zie met lede ogen toe hoe een smart agent met beeldscherm uw positie zonder mededogen wegkaapt. Nummer 3 is de roomservice-medewerker die door een onvermoeibare, geen-tip -verlangende geautomatiseerde collega wordt verdrongen, zodra die ook leert te debarrasseren. In steeds meer horecabedrijven zien we overigens dat ook andere bedieningsmedewerkers dit lot ondergaan Nu gasten zelf via apps bestellen en betalen fungeert de medewerker slechts nog als runner. Nummer 4 is - al zal dat nog wel even duren - de housekeeping medewerker. Zodra we machinaal kunnen opruimen, schoonmaken en bedden op kunnen maken valt ook het doek voor deze hardwerkende en ondergewaardeerde beroepsgroep.
Ten slotte - wellicht onverwacht - op nummer 5: de general manager. Met het toenemend gebruik van slimme systemen en de voortschrijdende centralisatie van strategische en tactische managementtaken wordt de GM-functie steeds verder uitgehold. De karakterhotelier staat al jaren op de lijst van bedreigde fenomenen en nu staat ook de functie van hun minder excentrieke collega’s op de tocht. Er zijn al hotelgroepen waar de GM niets meer is dan een veredelde duty manager met een tekeningsbevoegdheid voor twee rollen plakband en een doos aardbeien.
Via deze link lees je meer columns van Sander