'We stoppen op ons 55e met werken en starten dan een klein hotelletje in Toscane. Gewoon met zijn tweetjes. Een van ons kookt en doet de kamers, de ander de rest. En dan nemen we alleen gasten in huis die we zelf leuk vinden.'
Dat is in grote lijnen de ultieme droom van zo'n - naar schatting - ruim 500.000 hoog opgeleide Nederlanders die mijmeren over een bestaan als hotelier. Voor Toscane kun je ook Provence of Andalusië lezen, maar het principe blijft hetzelfde. Tijdens de vakantie koken voor groepen mensen heeft ontegenzeggelijk een aantrekkelijke kant, maar dagelijks moeten koken is natuurlijk iets heel anders. Laat staan het moeten opruimen van andermans rommel, schoonmaken en 'dealen' met gasten die er hele andere normen en waarden op na blijken te houden voor wat betreft het omgaan met andermans bezittingen.
Het beroep van hotelier heeft een voor velen onweerstaanbare romantische aantrekkingskracht. Daar kunnen zelfs de 'real life casussen' van series als 'Ik vertrek' - die steevast eindigen in desillusie, verbroken relaties en faillissement - geen verandering in aanbrengen. De meesten hebben geen idee hoe de werkelijkheid van het hotelierbestaan eruit ziet, en dat mag gerust bij dromen. Toch ligt er - voor de mensen die het niet laten bij dromen en er serieus en goed voorbereid instappen - een mooie kans. In onze hectische wereld waarin contacten steeds vaker via technologie verlopen en het contact met 'de natuurlijke basis' geen dagelijkse vanzelfsprekendheid is, is er beskist vraag naar 'home hospitality'. Kleinschaligheid, authenticiteit, couleur locale en de menselijke maat zijn hierbij sleutelbegrippen.
Het is de volgende fase in de ontwikkeling van de beleveniseconomie. Het aantal bed & breakfast bedrijven groeit dan ook nog steeds en het niveau van het gebodene groeit mee. Steeds meer mensen weten hun weg te vinden naar deze categorie hotels die bij gezaghebbende consumentensites als tripadvisor.com ondergebracht worden in de zeer populaire categorie 'specialty lodging'. De door hobbyhoteliers aangeboden accommodatie is niet per se goedkoper, maar deze bezielde gastheren en gastvrouwen weten vooral met extra attenties en aandacht de gasten aan zich te binden. En dat scoort. Hoewel het zeker is dat de hobbyhoteliers een hoop kunnen leren van hun professionele collega’s, kunnen deze op hun beurt misschien ook wel wat leren van hun liefhebberende collega’s.
HM302009