De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en regelgeving stellen steeds hogere eisen aan de hotelier. Maar het is vooral de toegenomen inzet van technologie die voor een hogere kennisbehoefte zorgt.
De groei van het gebruik van technologie in de sector is – net als in de samenleving in het algemeen – duizelingwekkend snel gegaan. De meeste hotelondernemers zijn zogenaamde digital immigrants; geboren in het analoge tijdperk en meegegroeid naar de digital era. Nederland telt 2325 hotels, waarvan slechts 16 procent tot een keten behoort en dus zijn er bijna 2000 hotels die zelfstandig door het leven gaan.
Juist die inzet van technologie is voor zelfstandige hotels vaak een grotere uitdaging dan voor ketenhotels die via hun hoofdkantoren toegang hebben tot specialistische kennis. In juli 2019 verscheen een rapport van Expedia waaruit naar voren komt dat keten- en zelfstandige hotels wezenlijk verschillen als het gaat om het gebruik van technologie. Dat verschil vind je ook terug in hun beider benadering van investeringen in technologie. Waar ketenhotels investeringen in technologie bovenaan hun capex-lijstje hebben staan, zet de zelfstandige hotelier verbetering van het kamerproduct op nummer één en moet technologie genoegen nemen met een tweede plaats.
Ook blijken er significante verschillen in benadering van tech-investeringen. De ketenhotelier kijkt vooral naar integratiemogelijkheden in bestaande systemen, terwijl de zelfstandige hotelier vooral let op betaalbaarheid en waardecreatie. Tenslotte blijkt de grote complexiteit die technologie nu eenmaal met zich mee brengt, de zelfstandige hotelier voor grote uitdagingen te plaatsen. Het is zaak dat ontwikkelaars van hoteltechnologie zich inzetten om technologie begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaar te maken om zo te zorgen dat de zelfstandige 84 procent van de sector mee kan met de vooruitgang.