'Dat internet... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' 'Daar heb ik geen tijd voor; ik moet een hotel runnen.' Deze uitspraken illustreren de overtuiging van menig hotelier uit het midden van de jaren negentig. Zij hadden net een fax aangeschaft en werkten hard om hun hotel vol te krijgen met personal sales (met brochures) en de 'good old' sales blitz.
Niemand - ik dus ook niet - zag het volle potentieel van internet in hoteldistributie. Hoewel, niemand? In Amerika zag Microsoft de trend wel zitten en begon een bedrijfje met de naam Expedia. Tegelijkertijd zag een jonge student van de TU Twente de mogelijkheden van internet voor hotels en startte een site met de naam booking.nl . Ondernemende student Geert Jan Bruinsma had grote moeite om hoteliers van het nut van zijn vinding te overtuigen. Hij zette door en legde zo het fundament voor wat op dit moment de grootste hotelboekingsorganisatie ter wereld is.
We zijn zo’n vijftien jaar verder. De hotellerie zucht onder de druk die de alsmaar stijgende commissies leggen op de toch al niet zulke rooskleurige resultaten. Het begon met 10%, maar inmiddels is 15% al heel gewoon. Er zijn ook hotels die bereid zijn om 35% commissie af te dragen. Maar ja, wat doe je er tegen? Niet veel. De vraag moet dan misschien ook zijn: wat doe je ermee? Pro-actieve hoteliers bepalen gericht het percentage dat via de online kanalen van derden wordt verkocht en zijn zelf actief om een deel van de boekingen rechtstreeks te krijgen. Actief beheerde databases, goede gerichte promoties en een sterke eigen website zijn daarbij belangrijke hulpmiddelen.
Door rate parity afspraken kun je gasten niet met lagere rates belonen voor hun directe boeking, maar niemand houdt de hotelier tegen om gasten met extra attenties en upgrades te belonen voor hun commissieloze boeking.
En dan zijn er natuurlijk nog de social media. 'Die social media... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' En dus is het wachten op de situatie waarin een handjevol multinationals de hotelboekingen via social media heeft overgenomen. Met steeds maar stijgende commissies...
HM302010