Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam sprekend: ‘Wanneer je in je leven nooit wat verandert, ben je drie keer hip.’ Dat was een wijze les. Trends komen en gaan als golfbewegingen, maar toch blijft het verleidelijk om zo aan het einde van het jaar een blik vooruit te werpen.
Het jaar 2009 stond onmiskenbaar in het teken van de crisis, met ongekend scherpe omzet- en prijsdalingen voor hotels. Als we economen mogen geloven, is het einde van de crisis nabij; er gloort licht aan het einde van de tunnel! Maar een beetje pessimist zal tegenwerpen dat het licht aan het einde van de tunnel ook een naderende trein kan zijn… In ieder geval lijken beleggers een voorschot te nemen op het toekomstige succes van de hotelsector. Het toonaangevende Jones Lang LaSalle voorziet voor de Amerikaanse hotelmarkt op de korte termijn nog een verdere teruggang, maar verwacht voor de middellange termijn een gunstige ontwikkeling. Dat optimisme komt ook elders tot uitdrukking. De belangrijkste verklaring lijkt te zijn dat iedereen ervan overtuigd is dat de crisis eens tot het verleden zal behoren, en dat de hotelorganisaties tegen die tijd zo 'lean and mean' zijn, dat zelfs een licht herstel al kan leiden tot winstgevendheid. De vraag blijft natuurlijk wel hoe snel de markt er in zal slagen om de REVPAR weer op peil te krijgen, na de forse prijsdalingen van de laatste tijd.
En wat is dan 'hot' en wat 'not' in de hotels? Maatschappelijk verantwoord ondernemen is zonder meer hot. Op dit moment kan een bedrijf zich daar nog mee onderscheiden, maar binnen een aantal jaren is het de norm; je móet dan verantwoord ondernemen. Verder zien we een nieuwe definitie van luxe ontstaan, waarbij authenticiteit, persoonlijkheid en natuurlijkheid de boventoon voeren. De klatergoudperiode laten we achter ons. In Europa althans, want in de Aziatische en Arabische wereld lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen. Verder zal de nu al steeds korter wordende boekingstermijn nóg korter worden. Flexibiliteit is het sleutelwoord.
En dan de andere kant; de 'nots'. Alles wat non-descript is laten we achter in het eerste decennium. De dagen van onpersoonlijke, multifunctionele hotelrestaurants, de fantasieloze meubels, de standaardsprei en de schnitzel met roomsaus zijn passé. Maar voor u nu alle oude dingen de deur uit doet, denk even aan de wijze woorden van de oude man met de hippe bril en zoek een plekje op zolder. Je weet maar nooit.
HM302009