“Neemt een van mijn koks ontslag, meldt ie zich een week later doodleuk als freelancer via een platform voor het dubbele bedrag….” Het stoom komt uit de oren van de hotelier die deze ervaring met mij deelt. En daar kan ik mij veel bij voorstellen. Het gebeurt steeds vaker, medewerkers die hun vast contract inruilen voor een freelance bestaan met ogenschijnlijk veel hoger salaris en vooral ook veel vrijheid.
Freelance platformen als Temper en YoungOnes doen goede zaken in de horeca, dit tot afgrijzen van menig ondernemer. Ook de vakbond ziet het fenomeen met lede ogen aan. Tegelijkertijd kiest een groeiend aantal jongeren – scholieren en studenten – voor een bijbaan in freelance vorm. Natuurlijk omdat de uurbedragen astronomisch hoog zijn, maar zeker ook om een ander reden: het geeft jongeren een enorme vrijheid en variatie. Je kunt helemaal zelf bepalen wanneer je wilt werken, wat je wilt verdienen en waar je dat wilt doen. Je hoeft nooit lang vooruit te plannen, geen commitment af te geven en bent zo vrij als een vogel. Het niet opbouwen van pensioen, het niet hebben van baanzekerheid en het afwezig zijn van doorbetaling bij ziekte is voor deze groep geen zorg.
Zo beschouwd lijkt de freelance vorm een schot in de roos voor een nieuwe generatie en plukken werkgevers hier de zure vruchten van. Zoals bij dit fenomeen zitten er altijd ook kansen. Want je kunt het tijdelijk in huis krijgen van een freelance kracht ook zien als een enorme kans om te laten zien wat voor leuk bedrijf je hebt. Nu krijgen de freelance ‘eendagsvliegen’ vaak nauwelijks aandacht van management en collega’s, maar wat zou er gebeuren als je dat wel doet. Je zou het kunnen vergelijken met het binnenkrijgen van een gast via een OTA. Die kun je als ‘straf’ een matige kamer toewijzen, maar je kunt ‘m ook ‘inpakken’ en er zo toe bewegen vaste gast te worden en voortaan wel direct te boeken.
Er komt met het populair worden van de freelance platformen een generatie werknemers aan die arbeid zien als iets waar je als werknemer zelf veel in te kiezen en te bepalen hebt. Aan ons de taak een model te vinden waarin we die wens faciliteren op een bedrijfseconomisch verantwoorde manier. Hoe dat er in de praktijk uit moet zien moeten we samen ontwikkelen. Wie doet er mee?
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.