Column Sander Allegro: Groen

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 22 december 2000
Column Sander Allegro: Groen

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subito voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan de helft van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn ‘handdoeksymboliek’ nu eigenlijk heeft bedoeld...

Veel hotels lijken op milieugebied niet verder te komen dan het kaartje in de badkamer. De overvloed aan energieverslindende verlichting; het ongeremde gebruik van disposables; en het vele onnodige drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygienewetgeving maken elkaar het leven zuur. HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.

Sinds een paar jaar strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector. Zij hebben hun krachten gebundeld onder de - lastig uit te spreken - noemer IHEI (The Internationals Hotels Environmental Initiative). Dat de IHEI onderdeel uitmaakt van het Business Leaders Forum, van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk, en dat deelname aan IHEI een jaarlijkse lunch met Charles oplevert, heeft ervoor gezorgd dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Een van de belangrijke activiteiten is het uitreiken van een prijs aan een hotel dat op milieugebied uitzonderlijk goed presteert. De eerste winnaar van de prestigieuze ‘IHEI award’ was het Orchid hotel in de Indiase stad Mumbai (voorheen bekend als Bombay). Dit hotel onderscheidt zich op het eerste gezicht niet van andere hotels: een saai en degelijk vijfsterrenhotel, gelegen bij de internationale luchthaven. Toch is dat maar schijn. Het hotel biedt het standaard comfort, maar presteert het om ruim 35% minder milieubelastend te zijn dan een conventioneel hotel. Slimme bouwmaterialen, een zeer geavanceerd energiemanagementsysteem en een goede training van de medewerkers maken het Orchid hotel tot een groot succes voor alle betrokkenen. De medewerkers stellen het op prijs dat hun directe leefomgeving minder belast wordt, terwijl de investeerders buitengewoon gelukkig zijn met de kostenbesparingen. En een op het rek opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

HM302000

Overig nieuws