Het leven is een feest, of beter gezegd: een festival. Wie de festivalkalender er op naslaat ziet dat het elk weekend wel ergens raak is. Het is big business: toegangsprijzen van tientallen euro’s per stuk zijn eerder regel dan uitzondering. En terwijl deze business floreert, sluit de ene na de andere discotheek haar deuren. Het is duidelijk: jongeren – met in hun kielzog de oudere jongeren – hebben een heel ander uitgaanspatroon dan de generaties voor hen.
Het idee dat je met je vrienden naar een café of discotheek gaat om elkaar te ontmoeten, bij te praten en een nieuwe liefde te scoren is overbodig geworden in het tijdperk van sociale media. Bijpraten met hun vrienden hoeven social media gebruikers niet, want alles wat al dan niet van belang is, is al lang gedeeld. Ook daten gaat veel sneller via diezelfde media. En dus is het bij uitgaan belangrijk geworden om samen nieuwe ervaringen op te doen: de beleveniseconomie in optima forma.
Steeds meer hotels ontdekken de kracht van de festivals. Het hoofdstedelijk Pulitzer hotel speelt al 33 jaar een hoofdrol bij het wereldvermaarde Prinsengrachtconcert – het leukste concert van het jaar – en heeft dat concert inmiddels uit zien groeien tot een internationaal evenement dat ruim een week duurt. Het eveneens hoofdstedelijke Hilton Hotel zocht het in een andere kunstvorm en is spil in het ter plaatse georganiseerde Art Zuid evenement dat tienduizenden bezoekers trekt naar de bijzondere beeldententoonstelling. En dan is er het door hotelslaper Vincent van Dijk georganiseerde fenomeen van de hotelnacht dat duizenden bezoekers op de been brengt.
Buiten de hoofdstad organiseren veel ondernemende hotels eigen festivals en evenementen zoals het jaarlijkse Paste e Basta evenement in Lauswolt en de jaarmarkt van Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort. CenterParcs gaat nog een stap verder en is in samenwerking met MOJO concerts het toneel van een eigen festival met de naam Bungalup. De markt van festivals en hun bezoekers wordt steeds belangrijker. De festivalganger heeft geld, wil steeds vaker comfort en biedt als markt volop kansen voor hotels voor wie er wat mee wil.
Maar je moet natuurlijk wel zelf de slingers ophangen…
HM302014