Een beeldtelefoon met zwart-wit scherm, een douche met gekleurd licht en als hoogtepunt een apparaat waarmee je van rauwe koffiebessen in 20 minuten op je kamer een dampende kop koffie kon zetten. Dat is wat ik mij herinner van het hotel van de toekomst dat onder leiding van futurist Chriet Titulaer midden jaren negentig het licht had moeten zien. Het mocht niet zo zijn en door allerlei (financiële) problemen zakte het project als een kaartenhuis in elkaar.
Eens in de zoveel jaar duikt het fenomeen weer op en bouwt iemand de hotelkamer van de toekomst. Vaak betreft het een samenraapsel van op dat moment beschikbare 'gadgets' en heeft het weinig te maken met de realiteit. Een van de meest recente initiatieven op dit terrein is van de University van Delaware in de VS. Met veel tam tam wordt op www.experimentalguestroom.com gewag gemaakt van 'de toekomstige hotelkamer'. Ook hier lijkt men niet veel verder te komen dan een verzameling technische snufjes. Zo vindt de gast in de kamer onder meer een Nintendo spelcomputer, een digitaal kijkgaatje voor de deur, een bewegende wekker, een digitaal fotolijstje en een snelle universele oplader. De kamer zelf wordt getoond in een kort YouTube filmpje en is verbazingwekkend gewoontjes van uitvoering. Met de toekomst heeft dit allemaal bar weinig te maken.
Wie de toekomst ziet als een optelsom van gadgets, komt bedrogen uit. Wie de toekomst wil proberen te vatten, moet naar mijn idee vooral trachten te begrijpen wat de verschillende belanghebbenden willen en doen. Hoe ontwikkelt de bevolking zich? Hoe ontwikkelt de maatschappij zich? Hoe ontwikkelt de globale economie zich? Wie op deze vragen antwoorden durft te geven, kan de volgende stap proberen te zetten door zich af te vragen wat die ontwikkelingen zullen betekenen met betrekking tot een concreet gedrag van gasten, medewerkers en investeerders. En dan kom je niet uit op gadgets, maar op thema’s.
De hotels van de nabije toekomst zijn er al: het zijn de bedrijven van pioniers als Paul Rinkens (Qbic) en Michael Levie (Citizen M). Maar ook de ketens staan niet stil. Met name Starwood is uitermate sterk in het tot internationaal uitrolbaar concept ontwikkelen van door pioniers ontwikkelde innovaties. De hotelkamer van de toekomst wordt naar mijn idee gekenmerkt door een hoge mate van duurzaamheid in combinatie met flexibele gebruiksmogelijkheden. Het belang van een sterrenclassificatie zal afnemen ten gunste van 'branding' en 'peer ratings' op websites als tripadvisor.
Boeken zal vrijwel uitsluitend online gebeuren en in toenemende mate plaatsvinden vanaf mobiele internettoepassingen. En de hotelkamer zelf? Zolang mensen willen slapen en douchen zal die grotendeels hetzelfde blijven; daarmee creatievelingen telkens weer uitdagend.
HM302008