Column Sander Allegro: Hotello 3.0

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 22 december 2015
Column Sander Allegro: Hotello 3.0

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. Opvallend daarbij is dat van managers meer exacte kennis wordt gevraagd. De hele bedrijfsvoering wordt steeds meer gedreven door data. Het succes van een bedrijf hangt meer af van de mate waarin slim en snel wordt geanalyseerd en de mate waarin die analyse wordt omgezet naar praktisch handelen.

Met dat omzetten naar praktisch handelen hebben de meeste hotelmanagers geen problemen. Het is juist een kenmerk van de hotello om snel en praktisch te handelen. De uitdaging zit hem in het eerste deel van het proces: het werken met data en het maken van de juiste analyse. In de klassieke benadering van kennis wordt een drietal gebieden onderscheiden: de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling stamt uit de 19e eeuw en heeft wortels in de universitaire wereld. In grote lijnen wordt er bij deze indeling vanuit gegaan dat alfawetenschappen zich bezighouden met de producten van menselijk handelen, bètawetenschappen zich bezighouden met de niet-menselijke natuur en gammawetenschappen zich richt op het menselijk handelen.

Deze voor wetenschappen ontwikkelde indeling is uiteindelijk ‘overgeslagen’ op mensen. De klassieke ‘Alfa’ is een talenstudent, met een ‘Bèta’ bedoelen we iemand met een voorkeur voor wiskunde en natuurwetenschappen, vaak van het type ‘nerd’, en het ‘Gamma’-type zit er een beetje tussenin. Onder hotello’s vind je een oververtegenwoordiging van de Alfa- en de Gamma-typen; de echte Bèta’s zijn sterk ondervertegenwoordigd. Een product van jarenlange selectie op basis van attitude en sociale vaardigheden.

En daar zit wel een potentieel probleem. De steeds belangrijker wordende analytische vaardigheden vragen om een nieuw type hotello. Waar de klassieke hotello sterke sociale vaardigheden combineert met een commerciële doenermentaliteit, zal de nieuwe hotello ook analytisch zijn mannetje moeten staan. Hoog tijd voor de hotello 3.0, die commercieel handelt, sociaal vaardig is en analytisch denkt. Een beetje meer nerd dus eigenlijk.

HM302015

Overig nieuws