‘We zijn geen hotel, we zijn geen museum en tegelijkertijd zijn we allebei’. Met deze mysterieuze zin omschrijft het Nederlandse Hotel Not Hotel haar concept. Met hotels in Amsterdam en Rotterdam biedt Hotel Not Hotel geen overnachting, maar ‘een avontuurlijke verblijfservaring in een plek waar een kamer geen kamer is, maar een kunstwerk met eigen schepper, verhaal en identiteit’.
Ook in Frankrijk zijn hotelconcepten te vinden die vooral benadrukken géén hotel te zijn. ‘Ons nieuwe ‘economy lifestyle brand’ biedt een levendige leefruimte – een thuis – dat in open verbinding staat met de buitenwereld en dat ontworpen is om de verwachtingen van allen die samen delen, spontaniteit en ervaringen weten te waarderen’, aldus Accor in de beschrijving van hun concept van een op een hostel lijkende hotel dat onder de naam Jo & Joe in de markt wordt gezet.
Ook de Nederlandse concepten CitizenM, Zoku en The Student Hotel zijn concepten die de status quo uitdagen en het concept ‘Hotel’ een nieuwe vorm en inhoud geven. Wat deze hotels gemeen hebben is dat ze zich richten op de nieuwe generatie reizigers die gevormd wordt door de Millennials en hun opvolgers Gen Z. Twee generaties die inmiddels samen goed zijn voor zo’n 45% van de internationale reismarkt en die op zoek zijn naar iets nieuws.
Hoewel ze op onderdelen verschillen, zijn beide generaties sociaal betrokken en milieubewust. De smartphone is hun platform en ze zijn op zoek naar authentieke, liefst betekenisvolle ervaringen. En die vinden ze op plekken die niet met de ‘cookie cutter’ zijn ontworpen, maar die persoonlijk, informeel en karaktervol zijn.
Gelukkig zijn het niet alleen de disruptieve, anti-hotelconcepten die hoog scoren bij de nieuwe generatie reizigers. Ook het meer traditionele, kleinschalige boetiekhotel blijkt goed aan te slaan bij deze generatie, zolang het hotel haar technologie op orde heeft, eigentijdse F&B biedt en oude conventies als dresscodes en ander protocol loslaat. Het lijkt er op dat de nieuwe reizigers op zoek zijn naar hotels die dat hebben wat ze zelf ook hebben: een duidelijke eigen identiteit die los staat van conventies.
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.