We zijn er klaar mee! Dat is de niets aan onduidelijkheid overlatende, korte en bondige samenvatting van een reeks aan sentimenten die breed in de samenleving en zeker in onze sector leeft.
Klaar met de beperkingen, klaar met de regels, klaar met de polarisatie en klaar met het online gescheld en de almaar toenemende hufterigheid. We zijn klaar met abnormaal. Terug naar normaal, dat is waar we allemaal naar snakken. Maar dat normaal waar we zo naar verlangen zou wel eens voorgoed verdwenen kunnen zijn.
Bijna twee jaar lang staat ons leven en werken nu op z'n kop. We zagen ons gedwongen om nieuwe manieren te vinden om onze bezigheden vorm te geven. En dat hebben we op ongelofelijk snelle en creatieve wijze gedaan. We hebben onze hotelkamers omgebouwd tot kantoren en mini-restaurants, hebben personeelsleden ultiem flexibel ingezet, hebben leren omgaan met de NOW, de TVL en de TOZO. Ook zijn we gaan cateren, zijn gaan Zoomen en Teams-en, hebben geherfinancierd en hebben geschilderd, behangen en verbouwd.
Ook als individuen zijn we veranderd. Velen hebben – al dan niet noodgedwongen – een carrièreswitch gemaakt, we hebben leren communiceren op afstand en hebben nieuwe invullingen gevonden voor vakantie en vrije tijd. Als alle coronaregels straks weg zijn, zullen we zien dat ons veranderde gedrag een aantal langdurige effecten heeft.
Ik verwachte het grootste effect van de gewenning aan online en dichtbij-huis alternatieven. In een vliegtuig stappen voor een vergadering van twee uur in Londen, voor een rit van 120 kilometer in de auto stappen voor een overleg van een uur in eigen land, 8 uur vliegen voor een weekendje New York... We zullen het zeker nog doen, maar het zal een veel bewuster besluit zijn.
We hebben de afgelopen twee jaar de alternatieven leren kennen en die bleken best werkbaar. Ik zie het als the end of brainless travel, een ontwikkeling die al was ingezet door de toenemende zorg over de milieu-effecten van reizen. Reizen krijgt weer iets terug van de oude romantiek. Reizen waar niet het functionele, maar juist het sociale aspect centraal staat.
En hoewel ik verwacht dat met name de zakenreiziger minder vaak zal reizen, verwacht ik dat de gemiddelde besteding per zakenreis toeneemt. En zo maakt de brainless traveler plaats voor de mindful traveler, een reiziger met meer tijd, andere eisen en nieuwe behoeften. We zijn er klaar mee. Maar zijn we er ook klaar voor?
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.