Column Sander Allegro: Local flavour

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 5 april 2016
Column Sander Allegro: Local flavour

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de ketens ervoor dat er geen onaangename verrassingen meer waren.

Het Amsterdamse Hilton Hotel was het eerste hotel in Nederland van een internationale hotelketen. Toen het Hilton in mei 1962 werd geopend, was het een van de eerste Europese vestigingen van Hilton. Jarenlang bleef standaardisatie en de daarmee gerealiseerde consistentie, één van de stuwende krachten achter het succes van de ketenhotels. Softere brands als Golden Tulip speelden handig in op het onderscheid met de harde eisen van ketens door zich jarenlang te positioneren als keten met ‘international standards en local flavor’.

Inmiddels is standaardisatie een vies woord geworden. Natuurlijk vindt het nog op grote schaal plaats, maar we leven in een beleveniseconomie waarin authenticiteit en local flavour de boventoon voeren. Mogelijk als reactie op de globalisering die razendsnel doorzette is de aandacht voor lokale zaken enorm gegroeid. Standaardisatie is als gevolg daarvan verdrongen naar een plek achter de schermen. Voor de schermen mag het zo lokaal zijn als het maar kan. Het grote succes van Airbnb lijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de wens van reizigers om op te gaan in de lokale omgeving. Ook voor hotels liggen er volop kansen de lokale markt binnen te halen en zo gasten en buurtbewoners met elkaar in contact te brengen. Met name F&B-outlets spelen een belangrijke rol in dit proces. Het bieden van lokale dranken en gerechten, liefst geproduceerd door lokale producenten, is gemeengoed geworden. Weg met de internationalisering: leve het lokale, is de nieuwe leuze. Het gloednieuwe Hilton op Schiphol lijkt te breken met deze ontwikkeling. Er zijn weliswaar nog speculaasplanken verwerkt in het restaurantmeubilair, maar verder is het een hotel waar Hilton groot mee is geworden: groots, internationaal en bedoeld om indruk te maken. International flavor pur sang.

HM302016

Overig nieuws