‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het vermaarde Huis ter Duin in Noordwijk. Een familiehotel dat met zijn tijd meegaat.
En zij zijn niet de enige met nieuwe banen: onze sector is in rap tempo aan het veranderen en met name de technologische veranderingen zorgen voor een aardverschuiving. Hotels kunnen niet meer zonder data-analyse, al is dat in de meeste hotels geen aparte functie maar een onderdeel van het takenpakket van het management. Nu heeft de hotelsector altijd al gegrossierd in mooie jobtitels. ‘Director of fun’ was misschien wel de meest intrigerende titel die ik ooit tegenkwam. Het was de functie van een stagiaire die ik een jaar of tien geleden bezocht op Aruba. Bij het Westin Hotel aldaar was zij verantwoordelijk voor de guest relations op het strand. Jaren daarvoor had ik de eer de grote baas van Pan Pacific Hotels te ontmoeten, de Japanner Ichigo Umehara. Umehara had er voor gekozen zichzelf CDO te noemen, wat stond voor Chief Dis-Organizer. Volgens hem was de grootste uitdaging voor zijn bedrijf om mensen uit te dagen om bestaande paradigma’s ter discussie te stellen en nieuwe wegen te bewandelen. What’s in a name?
Maar de huidige revolutie gaat niet om de mooie functienamen, maar om de veranderende inhoud. En als we de deskundigen mogen geloven gaat een groot deel van de bestaande functietypen verdwijnen, met alle gevolgen van dien. Iedereen denkt natuurlijk dat het in zijn of haar branche niet zo’n vaart zal lopen, maar dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zodra robots kamers kunnen schoonmaken, zal een groot deel van het huidige workforce in de hotellerie haar baan verliezen. Tegen die tijd zijn front office medewerkers en de reservation agents overigens al lang verdwenen. Lichtpuntje in deze ontwikkeling is dat de deskundigen verwachten dat banen waar ‘persoonlijke klantinteractie’ - wat een vreselijke term - de boventoon voert, behouden zullen worden. Over een aantal jaar bestaat uw hotel team mogelijk uit experience engineers, privacy guardians, opportunity analists en robotic resource managers. Hopelijk weten we tegen die tijd wat al die termen betekenen...
HM302017