Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de weg naar Twitter, Facebook en dergelijke nog maar beperkt gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de grote ketens hebben massa's mensen op het fenomeen zitten, en de innovatoren - zoals CitizenM - hebben de sociale media vanaf de start centraal gesteld in hun concept en strategie.
Om nog maar te zwijgen over Landals commercieel directeur Bas Hoogland, die in zijn eentje de parken lijkt vol te twitteren! Dat het veel hotelbedrijven nog niet lukt om een sociale media strategie te ontwikkelen, is overigens begrijpelijk: er is nog weinig kennis beschikbaar over het fenomeen, en voor zover die kennis er is, levert zij een tamelijk diffuus beeld op.
Toch is het van groot belang de mogelijkheden van de sociale media niet te onderschatten. Het zou wel eens een belangrijk instrument kunnen zijn in het verhogen van het aantal directe boekingen. Aan het einde van de 20e eeuw maakte het 'life time value' denken opgang in de hotellerie. Er werd uitgerekend wat een loyale klant waard was voor een bedrijf, gesteld dat hij zijn leven lang klant zou blijven. Er werd gekeken wat hij per verblijf besteedde, hoe vaak per jaar hij dat deed en hoe veel jaar hij nog klant zou zijn. Dat werd allemaal met elkaar vermenigvuldigd. De belangrijkste factor in die berekening was echter het aantal 'aanbevelingen aan vrienden met een vergelijkbaar reispatroon' - een factor die moeilijk te beïnvloeden leek. Maar daar zouden de sociale media wel eens verandering in kunnen brengen.
Facebook maakte onlangs de start van Facebook’s Graph Search bekend, een instrument om binnen Facebook op slimme wijze te zoeken met vragen als: in welk hotel in Parijs verbleven mijn Facebookvrienden? De verwachting is, dat deze 'search' voor het plannen van trips enorm populair zal worden, omdat het gebruik maakt van aanbevelingen van de eigen vrienden en relaties van de boeker. En alle onderzoeken wijzen uit dat mensen, bij het plannen van trips, de meeste waarde hechten aan aanbevelingen van vrienden en bekenden.
De website Eye for Travel publiceerde hier onlangs een interessant artikel over met als belangrijkste teneur dat dit wel eens revolutionaire consequenties zou kunnen hebben voor de wijze waarop reizen worden geboekt. En dus ook voor de wijze waarop hotels in de markt worden gezet. Voorlopig ligt het speelveld nog wijd open en liggen er volop kansen voor wie er vroeg bij wil zijn. Grijp ze!
HM302013