Zij horen bij het bedrijfsleven in Nederland, zoals het kerstpakket en de ondernemingsraad: de 'heidagen'. Ver weg van de dagelijkse beslommeringen gaat men - onder leiding van een ter zake kundige - delibereren over een managementonderwerp naar keuze. ’s Avonds wordt er gegeten, gedronken en waar mogelijk iets 'interactiefs' gedaan.
In Nederland staan honderden hotels die het accommoderen van deze interactievelingen tot hun 'core business' rekenen; zij hebben het niet gemakkelijk. Het afschaffen van de jaarlijkse heidagen is immers voor veel ondernemingen en organisaties een kostenbesparing geworden, en als ze niet helemaal sneuvelen, worden ze beperkt tot ééndaagse evenementjes die bij voorkeur dichtbij een treinstation plaatsvinden. Dat is een flinke aderlating voor de hotels die rekenden op het ruime bestedingspatroon van directieteams, managementteams, ondernemingsraden en dergelijke.
De ontstane overcapaciteit wordt weliswaar deels goedgemaakt door de toenemende vraag vanuit de leisuremarkt, maar de veel lagere gemiddelde besteding in dat segment kan het wegvallen van de zakelijke markt niet voldoende compenseren.
Veel hotels hopen dat, met het gloren van economisch herstel, de heidagen een 'revival' zullen beleven. Ik ben daar niet zo zeker van. Het inzakken van de vraag naar meerdaagse bijeenkomsten zou wel eens een structurele vorm kunnen aannemen. Het is niet alleen de economische malaise, maar ook de sociaal-culturele tijdgeest die meespeelt. Dagenlang van huis zijn is niet meer een vanzelfsprekend iets, in deze tijd van tweeverdieners. Daarnaast maakt het gebruik van allerlei communicatiemedia de reden voor bijeenkomsten minder dwingend.
Bijeenkomen gebeurt natuurlijk nog wel, maar het zal steeds meer een voornamelijk sociaal karakter hebben. Want als het om het overbrengen van informatie gaat, zijn er inmiddels betere manieren.
De vraag is: wat moet er gebeuren met al die prachtige vergaderhotels op bijvoorbeeld de Veluwe? Voor zover ze dat nog niet gedaan hebben, zullen ze op zoek moeten naar een nieuw businessmodel. Misschien kan een van hen een slaatje slaan uit deze ontwikkeling en een vergadermuseum stichten. Een mooi, nostalgisch stukje Hollandse folklore.