Na de supermarkten is nu de beurt aan de touroperators en de reisbureau’s. Volgens de pers zal D-reizen de eerste dreun in de prijzenoorlog uitdelen. Niet verbazingwekkend, want D-reizen komt voort uit het concern Dirk van den Broek, en daar weten ze wat oorlog voeren is.
De hotellerie heeft het moeilijk, maar de reisbureau’s hebben het nog veel moeilijker. En met de keuze voor oorlog versnellen de reisbureaus hun eigen reis richting de voor velen onvermijdelijke eindbestemming: de afgrond. Waar de internetboekingen voor de hotelsector vooral een nieuwe uitdaging vormen, is het voor de reisbureau’s een nekslag. Ga maar na. Voor een deel van de klandizie was de enige toegevoegde waarde van het reisbureau dat men daar de mogelijkheid had om te vergelijken, maar vooral ook om daadwerkelijk te boeken. Je kon natuurlijk wel per telefoon alle hotels en vliegtuigmaatschappijen af gaan bellen, maar dat was een heidens karwei. Bovendien was het op die manier onmogelijk om adequaat prijsvergelijkingen uit te voeren.
Je ging naar het reisbureau omdat het niet anders kon en als ze je daar aardig hielpen was het mooi meegenomen. Die tijd is voorbij. Vakanties en andere reizen plant de moderne consument zelf. Via internet, desnoods om 3 uur ’s nachts, in het weekend. Met instant informatie over beschikbaarheid en de mogelijkheid om eindeloos te dubben en te wachten met keuzes maken, zonder dat een lieve dame met kappersharen zuchtend laat merken dat haar tijd kostbaar is.
De vergelijkingsmogelijkheden zijn onbeperkt (dat is meteen ook een groot nadeel) en het gemak is relatief groot. De toegevoegde waarde van het reisbureau kalft zienderogen af. ‘Wij helpen de klanten bij het kiezen,’ sputteren reisbureau’s, wanneer je ze met de werkelijkheid confronteert. ‘Bij ons krijg je nog echte service,’ is een ander argument. Goed bedoeld en ook zeker geapprecieerd bij een deel van de bevolking. Maar als je dat echt meent, moet je niet met de prijzen gaan stunten; wel met service. Uiteindelijk maak je het verschil met de internetboeking te dun en is de overstap voor de consument naar internet nog maar een heel klein stapje.
Als het zo doorgaat, wordt het laatste reisbureau straks een museum waar toekomstige generaties zich staan te verbazen, zoals wij in een kruidenierswinkel uit de vijftiger jaren. Zij het dat die toekomstige generaties het museum waarschijnlijk virtueel bezoeken... Zijn er dan helemaal geen reisbureau’s meer in de toekomst? Ik verwacht dat die er wel degelijk nog zullen zijn. Reisbureau’s die een eigentijdse website hebben, maar ook een extra pakket services; bedrijven die maatwerk bieden en een ongeëvenaarde dienstverlening. Een plek waar ‘high tech’ en ‘high touch’ hand in hand gaan. Die iets bieden aan de consument die het helemaal gehad heeft met alles zelf uit moeten zoeken, die graag geholpen wil worden.
Maar dat zal niet de massa zijn en het verschijnsel van een reisbureau in elke winkelstraat zal dan ook tot het verleden gaan behoren. De oorlog zal dit proces alleen maar versnellen...
HM302004