“Europa is een openluchtmuseum geworden, een fantastisch historisch themapark voor toeristen”, aldus Ilja Leonard Pfeijffer auteur van de roman Grand Hotel Europa. Nu de pandemie achter ons ligt, komt het toerisme weer goed op gang.
In Nederland zitten we nog niet op het niveau van voor 2019, maar zijn de cijfers in het 3e kwartaal weer verdubbeld ten opzichte van coronajaar 2021. In Amsterdam groeit het toerisme weer richting de 20 miljoen bezoekers per jaar en dat betekent volgens eerder genomen besluiten dat de wethouder economische zaken aldaar aan de bak moest en met maatregelen moest komen.
De hotelsector wachtte zijn plannen met samengeknepen billen af. De meeste stadsbestuurders kennen immers maar één wapen in de deze strijd: het verhogen van de toeristenbelasting. Een makkelijk door te voeren maatregel die de burgers (lees: kiezers) niet raakt en waarvan de opbrengsten in de algemene middelen verdwijnen. Een ondoordacht wapen dat de échte overlastveroorzakers zoals de losgeslagen vrijgezellenfeestvierders niet raakt, maar de voor de stad en de hotellerie zo belangrijke congresgast over de grens jaagt. Een wapen waarvan bovendien de effectiviteit niet bewezen is.
Maar het op 1 december dit jaar gepresenteerde plan lijkt het verhogen van de toeristenbelasting nu eens niet centraal te stellen. Een blowverbod in de openbare ruimte, een verbod op georganiseerde kroegentochten en het beperken van riviercruises en het verder beperken van vakantieverhuur via platformen als Airbnb vormen de centrale maatregelen.
Toch heeft de wethouder ook voor hotels het nodige in petto. Zo blijft de hotelstop en wil de wethouder het aantal hotelkamers terugdringen door in te zetten op ‘transformatie van hotel- naar woon- of kantoorfunctie’. Deze maatregelen zullen de al torenhoge prijzen van hotel onroerend goed verder opdrijven en de kamerprijzen dus ook. Hoewel het niet centraal lijkt te staan, staat het verhogen van de toeristenbelasting weldegelijk in de plannen. Vooralsnog staat het verhuld omschreven als het ‘uitwerken van scenario’s voor het effectief inzetten van toeristenbelasting’. Laten we hopen dat de ingeslagen weg van het aanpakken van de echte overlastveroorzakers centraal blijft staan en laten we ervoor zorgen dat hotels aan tafel zitten en gehoord worden bij het uitwerken van de plannen.
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.