Roomservice! Uitgesproken met de uit duizenden herkenbare stem van Mien Dobbelsteen alias Carrie Tefsen, is het een icoon van onze taal geworden. Veel mensen associëren luxe hotels als eerste met deze service. Maar hoewel de hotellerie niet stil staat, is er op het gebied van roomservice eigenlijk niets veranderd.
De afgelopen jaren is in de hotellerie op bijna alle terreinen gerenoveerd. Het gebruik van technologie nam hand over hand toe, de inrichting van de kamers werd steeds hipper en de restaurants kregen steeds meer een eigen karakter. Food & beverage werd weer spannend en zaken als fusion en moleculair koken deden hun intrede. Hoog tijd om nu ook de roomservice eens onder handen te nemen. De roomservice is voor veruit de meeste hotel een serviceproduct. Er wordt geen of nauwelijks winst op gemaakt, het is een complex proces waarin veel mis kan gaan en het leidt dan ook tot relatief veel klachten.
Maar roomservice is een verplicht nummer voor het topsegment. Nationale hotelclassificaties, maar ook de minimum standaard van ketens in het luxe segment, schrijven de beschikbaarheid van deze service voor.
Zou het mogelijk zijn deze service uit het slop te trekken? Het begint mijns inziens met een analyse van de redenen waarom gasten roomservice bestellen. Ik heb geen onderzoek gedaan, maar ik verwacht dat een groot deel van de gasten gewoon geen zin heeft om naar het restaurant te gaan. Zelf behoor ik ook tot deze groep. Wanneer ik ’s avonds laat aankom na een lange reis, heb ik geen zin om in een restaurant te gaan zitten. Ik bestel roomservice met tegenzin, want er zitten een hoop nadelen aan. Je kunt niet snel even onder de douche, want voor je het weet staat iemand aan de deur te kloppen. Het bureau biedt vaak te weinig plaats, waardoor je al snel met een plateau op je bed terecht komt. En vervolgens zit je opgescheept met de vuile vaat die een sta in de weg vormt. Geen pretje dus.
Een ander - naar mijn inschatting veel kleiner deel van de gasten - bestelt roomservice om te genieten van de luxe van 'in room dining'. Deze gasten maken er iets moois van, bestellen meerdere gangen en zorgen voor een aardige 'average check'. Op basis van deze tweedeling kunnen we aan de slag. Voor de eerste categorie kunnen we ons vooral richten op gezond, snel bereid en gebracht eten, op innovatieve wijze gepresenteerd op een futuristisch vormgegeven plateau in vliegtuigstijl. Standaard met een drankje en wat 'side dishes', want dat is goed voor de omzet. Voor de tweede categorie is misschien 'restaurant in a box' een mooi concept. Een strak vormgegeven set moderne cloches met verrassende gangen, vergezeld van kaarsen en bloemen. Het zijn maar wat ideeën... Heeft u een beter idee? Ik hoor het graag!
HM302008