Er wordt meestal niet over gesproken, laat staan over geschreven. Veiligheid in hotels is een ‘conditio sine qua non’, een vanzelfsprekendheid waarmee je geen actieve promotie bedrijft. Al was het maar om vervelende rechtszaken te voorkomen wanneer onverhoopt blijkt dat het door jou als veilig gepromote hotel toch niet honderd procent veilig bleek te zijn. Veiligheid maakt onderdeel uit van professionele gastvrijheid, gedefinieerd als: het bieden van fysiologisch en psychologisch welbevinden, zekerheid en veiligheid tegen betaling.
In de dagelijkse gang van zaken houden we ons in het hotel veel liever bezig met dat zorgen voor het welbevinden van de gast. De coronapandemie dwingt ons echter om veiligheid met stip op nummer één te zetten. En dus word je voor je verblijf bevraagd over je gezondheidsstatus en struikel je bij binnenkomst over de zuil met ontsmettingsvloeistof, nog voordat de achter een scherm geplaatste front office medewerker met mondkapje je welkom heeft kunnen heten. De boodschap is duidelijk: hier spaart men kosten noch moeite om het verblijf veilig te maken. En dat is ook waar de gast nu om vraagt. De vraag is wat hiervan overblijft als de pandemie is uitgeraasd. Zoals het er nu naar uitziet zal de reiziger zich in de nabije toekomst in ieder geval met een coronapaspoort moeten legitimeren en zal regelmatig testen op locatie gewoon worden.
Volgens een internationale studie van McKinsey verwacht tot wel een kwart van de reizigers dat een hotel haar gasten een sneltest biedt. Ook een kwart verwacht dat hotels kamers langer leeg laten om te luchten en ongeveer 15 procent van de respondenten verwacht zelfs dat een hotel een kamer 72 uur leeg laat staan alvorens deze weer te verhuren. Lijkt mij een weinig haalbaar concept. Al met al roept het veel vragen op. In hoeverre zijn reizigers bereid voor extra veiligheid te betalen? Hoe zit het met aansprakelijkheid als iemand toch ziek wordt? Wat betekenen al deze extra maatregelen, die veel extra disposables en extra schoonmaak met zich meebrengen, voor duurzaamheid? Om nog maar te zwijgen over wat het betekent voor het hart van onze sector: de menselijke factor? Veel vragen, nog weinig antwoorden. Werk aan de winkel dus!
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.