Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in verschijningsvormen als Airbnb en de dinervariant AirDnD, is er in de hotellerie sprake van consolidatie. De eind 2015 bekendgemaakte overname van Starwood door Marriott, in de pers consequent aangeduid als het veel vriendelijker klinkende begrip fusie, was nog maar net bekend toen de volgende overname bekend werd: Accor nam Raffles, Swissotel en Fairmont over.
Met deze overnames wordt er flink stuivertje gewisseld in de top-10 van grootste hotelbedrijven ter wereld, met als absolute vlaggendrager de Marriott-Starwood combinatie met meer dan een miljoen kamers in 5500 hotels en ruim 30 verschillende merken. Welke submerken er over drie jaar nog bestaan valt te bezien, maar de nieuwe combinatie zal zich zeker beraden op samenvoegingen. In de Amerikaanse vakpers is de fusie uiteraard hot news; er wordt volop gespeculeerd over wat er met de loyaltyprogramma’s gaat gebeuren. Starwood’s SPG en Marriot’s Reward systeem behoren tot de meest geliefde systemen in de markt. In de sterk door loyaltykaarten gestuurde Amerikaanse hotelmarkt wordt er volop geschreven over de wijze waarop de systemen mogelijk samengevoegd gaan worden en wordt de kaarthouders geadviseerd de ontwikkelingen goed in de gaten te houden.
Ondertussen zijn de medewerkers op de hoofdkantoren zich aan het afvragen wat hun lot zal zijn, want bij een samengaan ligt het voor de hand dat men gaat inzetten op het behalen van schaalvoordelen. De twee kort op elkaar bekend geworden overnames lijken een tijdperk van schaalvergroting in te luiden waarvan het einde nog niet in zicht is. De markt gonst van de overnamegeruchten, waarbij met name de namen InterContinental en Radisson vaak vallen als waarschijnlijke overnamekandidaat. Zo ontstaan nieuwe reuzen die met gecombineerde fondsen aan de slag gaan om de benodigde innovatie te financieren en te realiseren. Ondertussen maken ook de kleintjes een mooie ontwikkeling door. Naast de particuliere kamerverhuur via platformen als Airbnb blijven ook de boutiquehotels en b&b’s populair bij reizigers. De grote vraag is hoe de middenmoters zich weten te handhaven: zij zitten letterlijk tussen de ontwikkelingen in en missen de kapitaalkracht van de grote bedrijven en ontberen de flexibiliteit van de kleintjes. Het wordt hoe dan ook weer een interessant hoteljaar.