Er gloort weer hoop! De dagkoersen van de coronapandemie laten een dalende trend zien en de vaccinatiegraad loopt op. Uit alle onderzoeken blijkt dat de consument niet kan wachten om weer ‘los te gaan’ in de horeca in brede zin. De reserveringen voor de vakantiehuisjes lijken de beschikbare capaciteit te overtreffen en dus lijken er ook weer goede tijden voor de hotellerie aan te breken. Althans, voor een deel van de hotellerie. Het lijkt er namelijk sterk op dat een aantal reeds eerder ingezette trends door de coronapandemie zich versterkt hebben ontwikkeld.
Het gaat dan om trends als de groeiende populariteit van hotels die een belevingscomponent bieden en de millennial die zich als zakelijke reiziger heel anders gedraagt dan eerdere generaties. Maar wanneer en hoe de zakelijke reiziger zich weer meldt is nog ongewis.Het meest in het oog springende onderscheid in marktoriëntatie van hotels loopt langs de as business-leisure. Laten we die as de x-as noemen. Daar is echter een dimensie bijgekomen met de as solution-experience, laten we die de y-as noemen. Met die twee assen ontstaan er vier kwadranten. Linksonder het kwadrant business-solution. Een markt die goed bediend wordt door een concept als Bastion. Linksboven treffen we het kwadrant business- experience een kwadrant waar de hotels van The Set hoge ogen gooien. Rechtsonder treffen we het segment leisure-solution. Dit kwadrant wordt adequaat bediend door onder meer Fletcher hotels, dat overigens met een aantal hotels ook de andere kwadranten aantikt. Tenslotte is er rechtsboven het kwadrant experience-leisure. In dit segment passen de hotels van Relais & Chateaux maar ook van ‘mijn’ eigen QL.
Veel wijst er op dat de hotels met een heldere positionering op deze grid uitstekende perspectieven hebben, maar dat hotels met een zwalkende positionering het steeds moeilijker zullen krijgen. Er is nog een derde dimensie in de vorm van de as nationaal-internationaal, maar die laat ik hier voor het overzicht buiten beschouwing. Ik verwacht de komende jaren de grootste groei in het kwadrant business-experience, op de voet gevolgd door leisure-experience. Ik ben benieuwd hoe u daar over denkt.
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.