Geen gasten, geen uitdaging meer, verveling en uitzichtloosheid; dat lijken de belangrijkste factoren voor een nieuw fenomeen onder hotelmedewerkers: de bore-out. De bore-out leidt er toe dat steeds meer hotelwerknemers in deze crisistijd een carrière elders overwegen. Uit een recent onderzoek van MJ People komt naar voren dat 37 procent van de Nederlandse hotelmedewerkers de kans groot tot zeer groot acht dat zij na de komende zes maanden niet meer in een hotel werken. De verwachte uitstroom komt natuurlijk grotendeels door het als gevolg van de crisis verdwijnen van arbeidsplaatsen.
Daarnaast gaat het echter ook om vertrek op eigen initiatief. Het fenomeen bore-out speelt daarbij hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol. Het is ook niet vreemd als je bedenkt dat werken in de hotellerie traditioneel een grote aantrekkingskracht uitoefent op mensen die van veel dynamiek, veel contact en veel afwisseling houden. Allemaal factoren die een groot deel van de hotellerie - het deel wat zich op het (inter)nationale zakelijke segment richt - op dit moment moet ontberen. Ik vind het een heel zorgelijke ontwikkeling, omdat een uitstroom van hotelpersoneel het tempo van de ‘wederopstanding’ van de sector kan vertragen. Er was voor de crisis immers al sprake van een toenemend tekort aan vak- en arbeidskrachten en de uitstroom die daar nu bijkomt zal die situatie alleen maar nijpender maken. Hoog tijd dus om te kijken wat we kunnen doen om dit tij te keren.
Het tijdelijk uitlenen van medewerkers aan sectoren die tijdelijk extra mensen nodig hebben - zoals de zorg - heeft veel voordelen omdat het allerlei positieve neveneffecten heeft en er geen definitief afscheid wordt genomen van mensen. Daarnaast is het van belang dat we de instroom in de sector - de horecaopleidingen - op peil houden. Hoe gaan we ervoor zorgen dat jongeren horecaopleidingen blijven kiezen als ze komend voorjaar hun beroepskeuze maken? Laten we ook in deze uitdagende tijd creatief zijn in het bieden van leer- en stageplekken. Dat is van groot belang om perspectief te kunnen bieden aan de hotelmedewerker van de toekomst die we straks heel hard nodig hebben. Tijd voor actie. Wie doet er mee?
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020