“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf”. Met verbazing luister ik naar hoteliers die gevraagd worden naar hun mening over Airbnb, Wimdu en andere exponenten van de deeleconomie die de accommodatiemarkt betreden. Het lijkt struisvogelpolitiek van de bovenste plank.
De feiten liegen er niet om: het aanbod van Airbnb omvat, volgens eigen zeggen, meer dan 300.000 units, en de waarde van het bedrijf wordt op tien miljard dollar geschat. Alleen al in Amsterdam worden bijna 6000 accommodaties aangeboden, die officieel maar twee maanden per jaar mogen worden verhuurd. Als iedereen zich aan die regel zou houden, zijn dat zomaar 1000 fulltime units. En wie denkt dat alleen toeristen geïnteresseerd zijn in particulier verhuurde accommodaties, heeft het mis. Eerder dit jaar ging Airbnb een samenwerking aan met Concur, een bedrijf gespecialiseerd in software voor het managen van de kosten van zakenreizen.
Volgens een topman van Concur is er sprake van een ‘schokkende’ groei van het aantal zakenreizigers dat voor Airbnb kiest. Al met al genoeg alarmbellen voor de hotelsector om eens goed na te denken over hoe gereageerd moet worden. Ik krijg de indruk dat de populariteit van de privé-accommodatie niet alleen prijs-gedreven is, maar ook voortkomt uit de behoefte in de markt naar beleving, naar contact met locals en directe communicatie.
De meeste Airbnb gasten hebben veelvuldig contact met hun ‘host’ vóór en na hun verblijf, hetgeen als absolute meerwaarde ervaren wordt. Er lijkt dus een vraag in de markt te zijn, waar de traditionele hotels te weinig op inspelen. Hotels zouden moeten overwegen om de trend te erkennen, te analyseren en te kijken hoe erop ingespeeld kan worden.
Waar blijven de ‘branded’ Airbnb-accommodaties die ‘Hilton inside’ hebben en door dit bedrijf worden gecheckt op veiligheid, kwaliteit en hygiëne, en die aanvullende services bieden? Waar blijven de hotelkamers die door hotelmedewerkers als hun persoonlijke unit via Airbnb worden aangeboden, en die als persoonlijke host fungeren? Room Mate Hotels geeft het goede voorbeeld en haakt in op deze trend met branded appartementen die los staan van de hotels. Een mooi experiment dat navolging verdient. Wie durft?
HM302014