“Ik heb dat wereldwijde web niet nodig, ik heb toch een fax!” Zo reageerden veel hoteliers toen ze midden jaren ’90 van de vorige eeuw geconfronteerd werden met het fenomeen internet. Geen vreemde reactie, want niemand kon zich er een voorstelling van maken. Maar het kwam er. En hoe! Nu - zo’n 25 jaar later - staat er een nieuwe versie van het internet klaar om de wereld te veroveren: Metaverse komt eraan. Maar wat is het eigenlijk?
Wie Wikipedia raadpleegt, leest dat “Metaverse het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes is waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren.” Klinkt natuurlijk razend interessant – sowieso al door dat indrukwekkend klinkende werkwoord interageren - maar ik voel me een beetje als de hotelier van 30 jaar geleden. Het klinkt vaag, en ik moet bij de omschrijving eerder denken aan games als Minecraft dan aan 'the next big thing' dat de hotellerie totaal gaat veranderen. Maar dat gaat dus wel gebeuren, zo verzekeren de experts ons. Facebook – bepaald geen kleine speler - heeft alvast haar naam veranderd in Meta. En dat doet Mark Zuckerberg vast niet voor niets.
De vraag is dan wat het voor hotels gaat betekenen. Als je de eerste artikelen erop naslaat, kom je niet veel verder dan de optie om potentiële gasten voor hun verblijf via virtual reality kennis te laten maken met je hotel en alle faciliteiten. Leuk, lijkt me, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dát voor een revolutie in de hotellerie gaat zorgen. Wanneer een deel van ons leven zich echter gaat afspelen in een virtuele omgeving, ontstaan er kansen op plekken waar de reële en virtuele wereld in elkaar overlopen. Het met je hotel-brand aanwezig zijn in die virtuele wereld lijkt een interessante eerste stap. Ieder brand wil uiteindelijk nieuwe generaties aan zich koppelen, en de verwachting is dat juist zij Metaverse als eerste zullen omarmen. Voorlopig zal Metaverse de reële wereld niet verdringen. Maar dat de twee werelden in elkaar over gaan vloeien lijkt zeker. Tijdens de Independent Hotel Show in Amsterdam op 16 & 17 maart ga ik hierover met experts in debat en hoop ik hier meer over te leren. Zie ik u daar?
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.